Lider polskiego rynku samochodowego jest tylko jeden – Toyota. Jak wynika z raportu IBRM SAMAR, przygotowanego na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w 2023 roku w Polsce zarejestrowano ponad 475 tys. samochodów osobowych. To wynik lepszy o 13,2% od uzyskanego w 2022 roku.

Toyota C-HR | Foto: Toyota
W 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali prawie 91,2 tys. aut tego japońskiego producenta, czyli o 23,5% więcej niż w poprzednim roku. Udział Toyoty w rynku wyniósł 19,2%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 51,5 tys. sztuk, o 22,4% więcej niż w 2022 roku. Udział czeskiej marki wyniósł 10,8%. Na najniższym miejscu podium uplasowała się w 2023 roku KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w tym okresie ponad 36 tys. samochodów, to jest o 7,0% więcej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,6%.
Tuż za podium zakończył rok Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła niecałe 34 tys. sztuk co oznacza wzrost o 10,1% r/r. Udział niemieckiej marki w polskim rynku wyniósł 7,1%. Pierwszą piątkę rankingu najpopularniejszych marek w 2023 roku zamyka koreański Hyundai. W ubiegłym roku zarejestrowano prawie 27 tys. aut tej marki, co oznacza niewielki spadek o 0,2% r/r. Jej udział w rynku wyniósł 5,7%.
Najpopularniejsze modele
Najczęściej kupowanym modelem auta osobowego była w 2023 roku Toyota Corolla z rejestracjami na poziomie 26 858 sztuk i wzrostem na poziomie 25,7% r/r. Za nią uplasowała się Skoda Octavia w liczbie 15 800 sprzedanych pojazdów i wzrostem o 45,1% r/r oraz Toyota Yaris z rejestracjami na poziomie 13 456 aut i wzrostem o 7,9% r/r, następnie Toyota Yaris Cross ze wzrostem o 48,3% r/r i rejestracją 13 405 aut. Piątym najlepiej sprzedającym się autem w Polsce w 2023 roku okazała KIA Sportage. Wzrost na poziomie 11,4% r/r oznacza sprzedaż 12 453 aut.
Najpopularniejsze modele rejestrowane przez prywatnych klientów
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych (prywatnych) była w 2023 roku Toyota Yaris Cross (6 920 szt.;+24,18% r/r), na drugim miejscu KIA Sportage (5 419 szt.; +7,1% r/r), na trzecim Toyota Yaris (4 777 szt.; -9,6% r/r), na czwartym Toyota C-HR (4 186 szt.;+47,7% r/r), a na piątym Dacia Duster (4 180 szt. -21,9% r/r).

Toyota Yaris Cross | Foto: Toyota
Najpopularniejsze modele rejestrowane przez klientów firmowych
Firmy są głównym odbiorcą nowych samochodów osobowych w, a ich udział w polskim rynku w 2023 roku sięgnął 72,5%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ tam również mogą znaleźć się firmy, rzeczywiste proporcje rejestracji pomiędzy klientami indywidualnymi, a firmowymi jeszcze bardziej przechylają się na rzecz dominacji tej ostatniej grupy.
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (23 054 szt.; +23,7% r/r). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (13 805 szt.; +43,2% r/r), na trzecim Toyota Yaris (8 679 szt.; +20,7% r/r), na czwartym KIA Sportage (7 034 szt.; +15,0% r/r), , a na piątym Toyota C-HR (6 601 szt.; +17,1% r/r).
