Pytanie, które w ostatnich czasach coraz częściej pada w rozmowach motoryzacyjnych ekspertów, ale również zwykłych miłośników samochodów brzmi: czy rynek samochodów elektrycznych załamał się, czy nikt nie chce już kupować tego typu pojazdów?

Foto: Canva
No cóż, pogłoski o śmierci elektryków są mocno przesadzone. Rynek wciąż rośnie, chociaż tempo tego wzrostu nieco się ostatnio zmniejszyło. Spadki obserwujemy głównie po stronie klientów indywidualnych, jednak firmy, kupujące floty aut wciąż dynamicznie ciągną rynek w górę. Zapowiedzi dużych klientów flotowych dotyczące ich parków aut sugerują, że zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne w tej grupie klientów będzie rosło.
Rejestracje | Zmiana r/r | Trend 3M | Trend 6M | Trend 12M | |
Osoby fizyczne | 370 | -26,9% | 525 | 1 176 | 2 800 |
Dealerzy i Importerzy | 417 | +26,4% | 575 | 1 167 | 2 391 |
Flota | 1 697 | +26,8% | 3 091 | 6 329 | 12 174 |
Suma | 2 484 | 13,8% | 4 191 | 8 672 | 17 365 |
Udział flot w rejestracjach elektryków zbliża się do 70%. Wciąż stosunkowo niewielka oferta w niższych segmentach aut ogranicza możliwości rozwojowe rynku, chociaż należy podkreślić, iż w ciągu ostatnich dwóch miesięcy to właśnie segment B SUV uzyskał największy poziom wzrostu (+335,4%).
Średnia cena (PLN) | Zmiana ceny r/r | Udział w rynku | |
Osoby fizyczne | 215 728 | -2,6% | 14,9% |
Dealerzy i Importerzy | 271 940 | -9,7% | 16,8% |
Flota | 273 536 | +4,6% | 68,3% |
Suma | 264 515 | +2,0% | 99,96% |
Segment D z udziałem niemal 40% dominuje, a tu średnia cena wynosi ponad 264,5 tys. PLN. To kwota ponad progiem uprawniającym do dopłaty. Co ciekawe, średnia cena rośnie szybciej w stosunku do cen katalogowych, co oznacza, że coraz większy udział w rejestracjach mają samochody lepiej wyposażone oraz auta klasyfikowane w wyższych segmentach.