We wrześniu 2024 roku Indeks Cen Grupy AUTO1 wskazał na kolejny spadek cen samochodów używanych w Europie. Wartość Indeksu spadła z 137,3 w sierpniu do 136,8 we wrześniu, co oznacza minimalną, ale zauważalną obniżkę o 0,4%. Jest to kontynuacja trendu spadkowego, który rozpoczął się na początku tego roku – od stycznia 2024 roku indeks obniżył się z poziomu 142,0, co daje łączny spadek o 3,7%. W porównaniu do września 2023 roku ceny samochodów używanych spadły aż o 7,6%.
Foto: Canva
Dane z ostatnich miesięcy pokazują wyraźną tendencję spadkową, jednak warto spojrzeć na szerszy kontekst. Mimo tych obniżek, ceny samochodów używanych pozostają o 15,6% wyższe niż przed pandemią, co świadczy o tym, że rynek wciąż odczuwa skutki kryzysu COVID-19. We wrześniu 2019 roku indeks wynosił 118,3, co oznacza, że obecne wartości, choć spadające, są znacznie wyższe w porównaniu do poziomu sprzed kilku lat.
Indeks Cen Grupy AUTO1 odnotował swój najwyższy poziom w lipcu 2022 roku, osiągając prawie 172 punkty. To oznaczało dynamiczny wzrost w czasie pandemii, gdy problemy z łańcuchem dostaw nowych samochodów i zmniejszona podaż używanych aut spowodowały gwałtowną zwyżkę cen. Od tego momentu ceny sukcesywnie spadają, ale rynek jeszcze nie wrócił do przedpandemicznych poziomów.
Spadek cen w 2023 i 2024 roku może być wynikiem kilku czynników. Po pierwsze, zwiększona dostępność nowych samochodów po ustąpieniu zakłóceń w łańcuchach dostaw. Po drugie, wzrost inflacji i wyższe stopy procentowe sprawiają, że konsumenci stają się bardziej ostrożni w swoich wydatkach, co zmniejsza popyt na droższe pojazdy używane. Warto również zauważyć, że zmieniające się preferencje konsumentów – np. rosnąca popularność samochodów elektrycznych i hybrydowych – mogą wpływać na wartość tradycyjnych modeli spalinowych.


Źródło: Grupa AUTO1
Analizując trendy z ostatnich miesięcy i lat, można przypuszczać, że ceny samochodów używanych będą nadal pod presją spadkową, zwłaszcza w nadchodzących kwartałach. Choć indeks cen Grupy AUTO1 odnotował stabilizację po drastycznych wzrostach z okresu pandemii, presja inflacyjna i zmniejszony popyt mogą przyczynić się do dalszych obniżek cen. Jeśli sytuacja gospodarcza nie ulegnie radykalnej poprawie, a popyt na rynku nowych i używanych samochodów pozostanie ograniczony, istnieje możliwość dalszego spadku cen w pierwszej połowie 2025 roku.
W obliczu dynamicznych zmian na rynku motoryzacyjnym, obserwacja indeksu cen samochodów używanych stanowi cenny wskaźnik dla osób planujących zakup lub sprzedaż pojazdu. Choć ceny spadają, należy pamiętać, że wciąż są one wyższe niż przed pandemią. Kolejne miesiące mogą przynieść dalsze obniżki, ale rynek może również ustabilizować się na nieco wyższym poziomie niż w przeszłości.
Indeks Cen Grupy AUTO1, który obejmuje około 3,6 mln transakcji samochodów używanych w całej Europie.