Średni wiek samochodów w UE to 12 lat

Na drogach Unii Europejskiej jeździ 250 mln samochodów osobowych, a średni ich wiek to 12 lat. Europejczycy pokonują samochodem ponad 12 000 km rocznie, co stanowi około 85% wszystkich podróży lądowych. Rosnący udział aut elektrycznych w nowych rejestracjach, wskazuje na zmieniające się preferencje konsumentów i rosnącą świadomość ekologiczną.

Foto: Canva

Samochody stanowią nieodłączną część współczesnego krajobrazu Europy, będąc nie tylko głównym środkiem mobilności, ale także znaczącym czynnikiem kształtującym społeczeństwo i gospodarkę – przekonuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. Przez ponad stulecie prywatne samochody przekształcały życie codzienne, umożliwiając ludziom niezależność i swobodę poruszania się, co jest kluczowe nie tylko w kontekście osobistym, ale i zawodowym. Oto kilka powodów, dla których samochody są tak ważne w Europie.

Mobilność i niezależność

Mobilność to więcej niż tylko zdolność do przemieszczania się z punktu A do punktu B. To fundament niezależności, pozwalający ludziom na uczestniczenie w życiu społecznym i zawodowym, dostęp do edukacji, opieki zdrowotnej oraz innych usług. W kontekście pracy, gdzie około połowa wszystkich przejechanych kilometrów w UE jest związana z zatrudnieniem, samochody odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu elastyczności i dostępności do różnorodnych miejsc pracy, często nieosiągalnych za pomocą transportu publicznego.

Wpływ na gospodarkę

Samochody to również potężny motor europejskiej gospodarki. Budżety państw członkowskich UE skorzystały na sprzedaży i użytkowaniu samochodów osobowych w 2022 roku około 390 mld euro. Sektor motoryzacyjny nie tylko zasila krajowe budżety poprzez podatki i opłaty, ale także tworzy miliony miejsc pracy, zarówno bezpośrednio w produkcji, jak i pośrednio w obszarach takich jak sprzedaż, serwisowanie i transport.

Wyzwania i przyszłość

Mimo, że samochody są kluczowe dla europejskiej mobilności i gospodarki, niosą również ze sobą wyzwania, w szczególności związane ze zmianami klimatycznymi i zanieczyszczeniem powietrza. Średnia emisja CO2 z nowych samochodów spadła o 17% od 2012 roku, co jest zachęcającym znakiem, ale nadal jest wiele do zrobienia w celu dalszej redukcji śladu węglowego sektora transportowego. Przyszłość europejskiej motoryzacji będzie zatem kształtowana przez innowacje w dziedzinie pojazdów elektrycznych, rozwój zrównoważonych form transportu oraz polityki mające na celu zmniejszenie zależności od paliw kopalnych.

Europejska motoryzacja w liczbach

Źródło: ACEA
Spodobał się artykuł? Zostaw swój ślad