Na drogach Unii Europejskiej jeździ 250 mln samochodów osobowych, a średni ich wiek to 12 lat. Europejczycy pokonują samochodem ponad 12 000 km rocznie, co stanowi około 85% wszystkich podróży lądowych. Rosnący udział aut elektrycznych w nowych rejestracjach, wskazuje na zmieniające się preferencje konsumentów i rosnącą świadomość ekologiczną.
Foto: Canva
Samochody stanowią nieodłączną część współczesnego krajobrazu Europy, będąc nie tylko głównym środkiem mobilności, ale także znaczącym czynnikiem kształtującym społeczeństwo i gospodarkę – przekonuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. Przez ponad stulecie prywatne samochody przekształcały życie codzienne, umożliwiając ludziom niezależność i swobodę poruszania się, co jest kluczowe nie tylko w kontekście osobistym, ale i zawodowym. Oto kilka powodów, dla których samochody są tak ważne w Europie.
Mobilność i niezależność
Mobilność to więcej niż tylko zdolność do przemieszczania się z punktu A do punktu B. To fundament niezależności, pozwalający ludziom na uczestniczenie w życiu społecznym i zawodowym, dostęp do edukacji, opieki zdrowotnej oraz innych usług. W kontekście pracy, gdzie około połowa wszystkich przejechanych kilometrów w UE jest związana z zatrudnieniem, samochody odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu elastyczności i dostępności do różnorodnych miejsc pracy, często nieosiągalnych za pomocą transportu publicznego.
Wpływ na gospodarkę
Samochody to również potężny motor europejskiej gospodarki. Budżety państw członkowskich UE skorzystały na sprzedaży i użytkowaniu samochodów osobowych w 2022 roku około 390 mld euro. Sektor motoryzacyjny nie tylko zasila krajowe budżety poprzez podatki i opłaty, ale także tworzy miliony miejsc pracy, zarówno bezpośrednio w produkcji, jak i pośrednio w obszarach takich jak sprzedaż, serwisowanie i transport.
Wyzwania i przyszłość
Mimo, że samochody są kluczowe dla europejskiej mobilności i gospodarki, niosą również ze sobą wyzwania, w szczególności związane ze zmianami klimatycznymi i zanieczyszczeniem powietrza. Średnia emisja CO2 z nowych samochodów spadła o 17% od 2012 roku, co jest zachęcającym znakiem, ale nadal jest wiele do zrobienia w celu dalszej redukcji śladu węglowego sektora transportowego. Przyszłość europejskiej motoryzacji będzie zatem kształtowana przez innowacje w dziedzinie pojazdów elektrycznych, rozwój zrównoważonych form transportu oraz polityki mające na celu zmniejszenie zależności od paliw kopalnych.
Europejska motoryzacja w liczbach
- 250 mln samochodów osobowych jeździ obecnie po drogach UE.
- Średni wiek samochodów w UE to 12 lat.
- Przeciętny Europejczyk pokonuje samochodem ponad 12 000 km rocznie.
- Kierowcy w Europie wykonują samochodem około 85% podróży lądowych.
- 10,5 mln samochodów osobowych sprzedano w UE w 2023 roku.
- 22,3% nowych samochodów sprzedanych w UE w ubiegłym roku to auta akumulatorowo-elektryczne.
- 10,9 mln aut osobowych wyprodukowano w Unii Europejskiej w 2022 roku.
- Ponad 5,5 mln europejskich samochodów wyeksportowano na cały świat w 2022 roku.
- 157 mld euro wyniosła wartość wszystkich wyeksportowanych europejskich aut w 2022 roku.
- 19% wszystkich samochodów produkowanych na świecie powstaje w Europie.
- 127 fabryk montujących samochody jest zlokalizowanych w Europie.
- 110 g CO2/km wynosiła średnia emisja z nowych samochodów w 2022 roku.
- Od 2012 roku o 17% spadła średnia emisja CO2 z nowych samochodów.