Rynek nowych samochodów w Europie odnotował pierwszy w tym roku spadek sprzedaży. W marcu zarejestrowano 1,383 mln nowych aut, co oznacza spadek rok do roku o 2,8%. Mimo to, pierwszy kwartał 2024 roku należy zaliczyć do udanych. W porównaniu z ubiegłym rokiem sprzedaż wzrosła o 4,9% do poziomu 3,394 mln sztuk, co jest najlepszym wynikiem od 4 lat.

Foto: Canva
Czas świąt wielkanocnych negatywnie wpłynął na marcową sprzedaż samochodów na większości rynków Unii Europejskiej, w tym na czterech największych: Niemczech -6,2%, Hiszpanii -4,7%, Włoszech -3,7% i Francji -1,5%. Zaledwie sześć europejskich krajów odnotowało w marcu wyższą sprzedaż niż przed rokiem: Bułgaria +29,2%, Węgry +12,2%, Wielka Brytania +10,4%, Portugalia +6,2%, Polska +0,9% oraz Słowenia +0,02%.
W pierwszych trzech miesiącach tego roku Europejczycy zakupili już 3 395 049 samochodów osobowych, co stanowi najlepszy wynik od czterech lat i o 4,9% przewyższa dane z poprzedniego roku. Solidne dwucyfrowe wzrosty sprzedaży notują: Bułgaria +46,8%, Chorwacja +13,6% oraz Portugalia +13,1%. Główne rynki europejskie notują również zwiększenie rejestracji nowych samochodów w porównaniu z ubiegłym rokiem. Włochy i Francja wzrosły o 5,7%, a Niemcy o 4,2%. Polska zajmuje czwartą pozycję w rankingu ze wzrostem w tym roku na poziomie 12,7%.


Źródło: ACEA
Rejestracje nowych samochodów według źródła zasilania
Udział samochodów z napędem akumulatorowo-elektrycznym (BEV) w europejskiej sprzedaży samochodów spadł w pierwszym kwartale do 12%, natomiast udział samochodów hybrydowych z napędem elektrycznym spadł do 28,9%. Łączny udział sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w tym roku spadł do 48,2%.
Samochody z benzyną i olejem napędowym
Europejski rynek samochodów benzynowych napędzają głównie wzrosty sprzedaży na rynku włoskim i niemieckim, odpowiednio o 20% i 4%. Mimo to w pierwszym kwartale 2024 roku odnotowano w Europie spadek rejestracji tego typu aut o 1%. Auta z silnikiem benzynowym stanowią obecnie 35,7% wszystkich nowych rejestracji. W tym samym czasie udział samochodów z silnikiem diesla spadł do 11,1%, a liczba rejestracji w porównaniu z ubiegłym rokiem zmniejszyła się o 10,8%. Wciąż dużą popularnością cieszą się auta z silnikiem wysokoprężnym u naszych zachodnich sąsiadów. Sprzedaż w Niemczech w porównaniu z pierwszych kwartałem ubiegłego roku wzrosła w tym roku o 4,1%.
Samochody elektryczne
W tym roku sprzedaż samochodów akumulatorowo-elektrycznych (BEV) wzrosła o 3,5%, przekraczając poziom 448 tys. sztuk. Największe wzrosty odnotowano na Cyprze +77,5%, Słowacji +50,9%, w Belgii +49,6% oraz na Węgrzech +38,6%.
Sprzedaż nowych samochodów hybrydowo-elektrycznych (HEV) wzrosła o 19,7%, napędzana znacznym wzrostem na czterech największych rynkach: Francji +33,4%, Hiszpanii +23,1%, Włoszech +12,6% i Niemczech +11,3%.
Rejestracje hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in również wzrosły o 10,4%, co wynika z solidnego wzrostu na kluczowych rynkach, takich jak Belgia +21,6%, Niemcy +19,8% i Francja +5,6%. Hybrydowe samochody elektryczne (PHEV) obecnie stanowią 7,4% sprzedaży samochodów w Europie.


Źródło: ACEA
Preferencje Polaków
Polska poprawiła swoją pozycję w rankingach europejskich. Według danych ACEA, nasz rynek awansował na szóste miejsce w Europie pod względem liczby nowo zarejestrowanych samochodów osobowych, osiągając w tym roku sprzedaż na poziomie 138 696 pojazdów. To o 12,7% więcej niż przed rokiem. Nasz rynek charakteryzuje się mocną sprzedażą samochodów hybrydowo-elektrycznych (HEV), która sięgnęła 65 tys. sztuk, a to oznacza wzrost rok do roku o 38,2%. Klasyczne hybrydy (HEV) stanowią 46,8% wszystkich tegorocznych rejestracji samochodów osobowych w Polsce.