Pierwszy raz od 33 miesięcy, średni wiek importowanych do Polski używanych samochodów spadł w lutym 2024 roku poniżej 12 lat – wyliczyli eksperci Instytutu Samar. Średni wiek spada już 10 miesiąc z rzędu, za to import aut z drugiej ręki rośnie 8 miesiąc z rzędu.
Foto: Canva
Łącznie w tym roku zarejestrowano już blisko 152 tys. używanych samochodów. Jest to o prawie 1/3 więcej niż w pierwszych dwóch miesiącach ubiegłego roku. Średni wiek importowanych aut spadł w lutym do 11 lat i 11 miesięcy. Ostatni raz wynik poniżej 12 lat odnotowano w maju 2021 roku. Niechlubny rekord „starości” aut padł w listopadzie 2022 roku i wyniósł 12 lat i 11 miesięcy.
Z danych IBRM Samar wynika, że od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej sprowadzono z zagranicy 17 799 624 pojazdy o masie do 3,5 tony. Analitycy Instytutu zauważają, że „szczyt” zaawansowanego wieku importowanych samochodów mamy już za sobą.
O wieku importowanych z zagranicy aut najczęściej decydowały przepisy prawno-podatkowe albo zapowiedzi ich zmian. Przykładem jest rok 2002, gdy zniesiony został zakaz importu samochodów starszych niż 10 lat. W ciągu zaledwie 8 miesięcy średni wiek importowanych aut wzrósł z 8 do ponad 11 lat. Natomiast wprowadzony we wrześniu 2002 roku zakaz importu samochodów z normą poniżej EURO 2 spowodował obniżenie średniego wieku pojazdów do poziomu 6,5 roku.
Likwidacja wszelkich barier w handlu wspólnotowym związana z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej spowodowała skokowy wzrost wieku sprowadzanych samochodów do rekordowego wówczas poziomu 11 lat 10 miesięcy. W ciągu dwóch dekad naszej obecności w UE mieliśmy chwilowe wahnięcia wieku sprowadzanych pojazdów, związane między innymi z zapowiedziami wprowadzenia w 2006 roku podatku ekologicznego, czy też zmianą sposobu wyliczania podatku akcyzowego w 2017 roku.

Źródło: IBRM Samar
Decydujący wpływ na wciąż zaawansowany wiek importowanych do Polski aut mają samochody z silnikami benzynowymi. Średni wiek takich pojazdów wynosi 12 lat i 9 miesięcy. Natomiast średni wiek sprowadzonych do Polski używanych samochodów z silnikiem diesla w tym roku wynosi 11 lat i 4 miesiące, a samochodów elektrycznych – 4 lata i 11 miesięcy. Co ciekawe, w przypadku sprowadzonych pojazdów dostawczych o masie do 3,5 tony, wiek samochodów benzynowych i diesli jest na bardzo zbliżonym poziomie, oscylującym w przedziale od 11 lat i 4 miesięcy do 11 lat i 7 miesięcy. Dla elektrycznych samochodów użytkowych średni wiek wynosi aż 6 lat i 6 miesięcy.
Jak wylicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA, na drogach Unii Europejskiej jeździ 250 mln samochodów osobowych, a średni ich wiek to 12 lat.