Zaledwie 14 groszy kosztuje przejechanie jednego kilometra trasy elektrykiem, który jest w pełni naładowany w domu – wynika z badania EV Klub Polska. Średni koszt podróży samochodem elektrycznym BEV w Polsce wynosi 23 grosze za jeden kilometr.

Źródło: Canva
Ładowanie samochodów elektrycznych w domu to jak dotąd najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, przynoszące duże korzyści finansowe użytkownikom aut elektrycznych – wynika z Badania EV 1000. Średni koszt przejechania 100 km w takim przypadku wynosi 14,33 PLN. Może on jednak różnić się o kilka złotych w zależności od wybranej taryfy energetycznej dla gospodarstwa domowego.
W przypadku najbardziej popularnej taryfy G11, gdzie obowiązuje jedna stawka za energię elektryczną o każdej porze dnia i nocy, koszt energii potrzebnej do przejechania elektrykiem 100 km wynosi 14,94 PLN. Dla taryfy dwustrefowej G12, która ma niższe stawki za energię w godzinach nocnych od 22:00 do 6:00 oraz w ciągu dnia od 13:00 do 15:00, koszt pobranej energii wynosi 14,57 PLN na 100 km. Najtańszymi opcjami są taryfa dwustrefowa G12n (z dodatkowo tańszą energią przez całą niedzielę) oraz taryfa dwustrefowa G12w (z dodatkowo tańszą energią przez cały weekend), gdzie cena pobranej energii potrzebnej do pokonania elektrykiem 100 km wynosi odpowiednio 12,39 PLN i 13,83 PLN.

Badania EV 1000 | Foto: EVKlub.pl
Warto te ceny porównać z tym, co faktycznie oferują dostawcy energii elektrycznej w różnych regionach Polski. Przykładowo cennik PGE, które swym zasięgiem obejmuje ponad 5 milionów klientów, przewiduje następujące stawki w ramach wybranych taryf:
- G11 – cena całodobowa 0,5092 PLN/kWh;
- G12 – cena w strefie dziennej 0,5803 PLN/kWh, cena w strefie nocnej 0,3672 PLN/kWh;
- G12n – cena w strefie dziennej 0,5659 PLN/kWh, cena w strefie nocnej 0,3930 PLN/kWh;
- G12w – cena w strefie dziennej 0,5999 PLN/kWh, cena w strefie nocnej 0,4218 PLN/kWh.
Należy jednak pamiętać, że za sprawą Tarczy Solidarnościowej mamy jeszcze cały czas zamrożone ceny energii elektrycznej w Polsce. Podany wyżej cennik PGE obowiązuje do końca czerwca 2024 roku i tylko do limitu maksymalnego zużycia energii elektrycznej określonego w Ustawie z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. Po przekroczeniu przysługującego limitu zużycia energii elektrycznej, cena maksymalna stosowana w rozliczeniach wynosi 0,8585 PLN/kWh. Ile trzeba będzie zapłacić za energię elektryczną od lipca 2024 roku, tego na tę chwilę wciąż nie wiemy.
Przy określeniu średnich kosztów ładowania samochodów elektrycznych kluczowe jest źródło energii, z którego korzystamy. Badanie EV 1000 pokazało, że 58% sesji ładowania odbywa się w domu, a kolejne 16% na trasie z użyciem prądu stałego. Dodatkowo, 9% sesji odbywa się w miejscu pracy, 8% w mieście z użyciem prądu przemiennego (AC), 5% w mieście z użyciem prądu stałego (DC), a 3% w innych lokalizacjach. Sesje ładowania AC na trasie stanowią zaledwie 2%.
W ciągu roku użytkownicy samochodów elektrycznych pokonują średnio między 15 a 20 tys. km. Przy czym 52% przebiegu stanowi jazda po mieście, a pozostałe 48% pokonywanych przez nich kilometrów jest poza obszarem miejskim. Jak wynika z zebranych danych, średni koszt przejechania 100 km przy uwzględnieniu szybkiego ładowania prądem stałym (DC), to 50,38 PLN. Statystycznie z takich stacji użytkownicy w ciągu roku korzystają około 48 razy.
Koszty eksploatacji samochodu elektrycznego mogą się znacząco różnić w zależności od źródła uzupełniania energii. Jak wynika jednak z badania EV Klub Polska, po uwzględnieniu średniego miksu wykorzystania źródeł prądu przemiennego (AC) i stałego (DC) oraz faktycznych kosztów kWh ponoszonych przez użytkowników, pokonanie 100 km pojazdem elektrycznym w Polsce to koszt około 23 PLN. Uwzględniając przy tym średnie miesięczne przebiegi, kierowcy EV wydają miesięcznie średnio 345 PLN na zakup energii elektrycznej.
Co ciekawe, 41% respondentów ładuje swoje pojazdy zaledwie 1-2 razy w tygodniu, 26% 3-4 razy w tygodniu, a 17% codziennie. Częste ładowanie to efekt pokonywanych dystansów. 18% respondentów wskazało, że dziennie przejeżdża między 51 a 75 km. 17% pytanych wskazało natomiast na przedziały 41-50 oraz 76-100 km.

Badania EV 1000 | Foto: EVKlub.pl
W „Wielkim badaniu opinii użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce 2023 – EV1000” przeprowadzonym przez EV Klub Polska, udział wzięło 965 respondentów, którzy odpowiedzieli na 104 pytania. W trakcie 138 dni zebrano dane od właścicieli 66 różnych modeli samochodów, 30 marek i 15 ogólnodostępnych operatorów stacji ładowania.