Polacy coraz bardziej polegają na usługach assistance

Rośnie rola usług assistance w codziennym życiu. Jak wynika z badań Mondial Assistance, 56% Polaków rozumie assistance jako usługi, które pomagają w sytuacjach kryzysowych i ratunkowych. Wśród najbardziej wartościowanych znajdują się te, które związane są z pomocą na drodze oraz wsparciem w przypadku awarii samochodu. Zauważalny jest także wzrost potrzeb specjalistycznych, zwłaszcza wśród kierowców aut elektrycznych, którzy kładą coraz większy nacisk na assistance, bo mogą potrzebować pomocy związanej z ładowaniem i holowaniem.

Foto: Canva

Mondial Assistance zapytał Polaków, co sądzą o usługach assistance. Rozumienie assistance jako usług pomocowych i ratunkowych coraz silniej zakorzenione jest w naszej w świadomości. W ten sposób zdefiniowałoby je 56% badanych. Blisko co trzeci badany postrzega usługę assistance jako wsparcie w podróży samochodem. Nieznacznie mniej respondentów, bo 29% określa assistance jako usługi ubezpieczeniowe, względnie dodatkowe usługi ubezpieczeniowe. 

Assistance przydaje się w życiu

Badanych zapytano także o to, które usługi assistance mają dla nich największą wartość. Na pierwszym miejscu znalazły się kwestie związane z samochodem np. holowanie czy pomoc w przypadku awarii. Za nimi uplasował się obszar medyczny np. domowa wizyta lekarska. Trzecie miejsce, to pomoc „złotej rączki”, czyli wsparcie hydraulika lub elektryka w ramach usługi assistance. 

W badaniu padło też pytanie, które serwisy assistance są najbardziej atrakcyjne. Aż 2/3 ankietowanych stwierdziło, że usługa polegająca na możliwości skorzystania z samochodu zastępczego. Podobny wynik uzyskały usługi medyczne dotyczące rehabilitacji po wypadku lub chorobie, które wskazało 66% ankietowanych. Kolejne miejsca zajęły: dostęp do badań specjalistycznych (62%) oraz holowanie pojazdu (61%). 

Najwięcej, bo aż 71% badanych obawia się wypadku komunikacyjnego. Istotnymi dla zdrowia skutkami wypadku martwi się 69% ankietowanych. Włamania do domu czy mieszkania boi się 61%, a kradzieży auta co drugi badany

Jak pokazują wyniki naszego badania „Rynek usług assistance widziany oczami klientów”, usługi assistance w Polsce sukcesywnie zyskują na znaczeniu. Mają one niezmiennie swoją istotną, ugruntowaną pozycję w zestawieniu czynników decydujących o zakupie ubezpieczenia. Pamiętajmy, że potrzeby i oczekiwania klientów się zmieniają, a to znaczy, że rynek usług assistance musi za nimi konsekwentnie podążać. Oferować szeroki i coraz bardziej dopasowany zakres działań, takich jak pomoc drogowa, assistance medyczny, pomoc techniczna, usługi domowe i wiele innych, które mają na celu zapewnienie wsparcia w nagłych sytuacjach. 

Piotr Ruszowski, prezes Mondial Assistance

Elektryki potrzebują innego assistance 

Mimo iż, usługi assistance stają się coraz bardziej dopasowane do potrzeb klientów, to sami kierowcy muszą też przewidywać, co może im być potrzebne na drodze. Dotyczy to szczególnie właścicieli pojazdów elektrycznych. Jedną z najistotniejszych obaw kierowców aut elektrycznych jest wizja wyładowania baterii w trasie. Przy samochodach spalinowych sprawa jest prosta. Firma assistance dowozi paliwo, które pozwala dojechać do najbliższej stacji paliw. W przypadku aut elektrycznych ładowanie w mobilnej stacji trwa znacznie dłużej niż przewiezienie auta bezpośrednio do stacjonarnej stacji ładowania. W takiej sytuacji konieczna może być laweta, która zabierze samochód do najbliższej stacji ładowania. Na szczęście przybywa na polskich drogach punktów ładowania, więc obawy o ich brak na trasie powinny być coraz mniejsze. Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że na koniec 2023 roku funkcjonowało 5933 ogólnodostępnych punktów, w tym 4390 AC (+29% r/r) oraz 1543 DC (+52% r/r).

Posiadacze aut elektrycznych powinni pomyśleć o wyższych niż zwykle limitach odległości holowania samochodu po awarii lub wypadku. W tym drugim przypadku ważne jest, aby mieć assistance, które zapewni dostęp do samochodu zastępczego na możliwie długi okres naprawy auta. Dotyczy to nie tylko samochodów elektrycznych, ale też samochodów hybrydowych i plug-in.

Właściciele samochodów elektrycznych powinni zwrócić szczególną uwagę na zakres swojego domowego assistance. W razie awarii domowej instalacji do ładowania samochodu elektrycznego, assistance również może służyć wsparciem. 

Badanie „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” zrealizowane na zlecenie Mondial Assistance przez Ipsos Polska w dniach 2 stycznia – 5 lutego 2024 roku. Metoda realizacji badania: wywiady ilościowe przeprowadzone techniką CATI. Charakter próby: próba ogólnopolska reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, województwo i wielkość miejscowości. Wielkość próby badawczej n=1700.

Źródło: Mondial Assistance
Spodobał się artykuł? Zostaw swój ślad