W lutym 2024 roku zarejestrowano w Polsce 79 180 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony. Analitycy IBRM Samar wyliczyli, że był to wzrost rok do roku aż o 37,4% i zarazem był to najlepszy wynik od 28 miesięcy. Łącznie w tym roku zarejestrowano już blisko 152 tys. używanych aut i jest to o prawie 1/3 więcej niż przed rokiem.
Foto: Canva
Jeśli ktoś w Dniu Teściowej z okazji Dnia Doceniania (tak, tak w Kalendarzu Świąt Nietypowych te święta przypadają właśnie 5 marca – tego samego dnia jest też Dzień Dentysty… przypadek?!) chciałby nie tylko słowem docenić drugą Mamę i szuka samochodu dla „Mamusi”, to w tegorocznej ofercie aut sprowadzonych zza granicy jest w czym wybierać. Ósmy miesiąc rosnącego importu wskazuje na coraz większą dostępność samochodów z drugiej ręki. Zdecydowaną większość sprowadzonych w tym roku pojazdów stanowią samochody osobowe – 138 248 sztuk, których zarejestrowano o 30,6% więcej niż rok wcześniej. Import samochodów użytkowych wyniósł 13 674 sztuki i był o 34,7% wyższy niż przed rokiem. Przy takich wzrostach, prognoza ekspertów Instytutu Samar na ten rok zakładająca import nawet 900 tys. aut wydaje się możliwa do zrealizowania.
Importujemy najczęściej stare, bo ponad 10-letnie samochody. Wprawdzie wiek sprowadzonych w tym roku aut spadł o 9 miesięcy, to wciąż jest wysoki i wynosi średnio 12,11 roku. Decydujący wpływ na zaawansowany wiek importowanych aut mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi. W tym przypadku średni ich wiek wyniósł 12,82 roku. Dla porównania średni wiek sprowadzonego do Polski w tym roku używanego auta elektrycznego wyniósł prawie 5 lat.

Źródło: IBRM Samar
Najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzonych do Polski są Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52%. Uwagę zwraca w tegorocznym zestawianiu rosnący import samochodów z Ameryki Północnej. Taniejący dolar sprawia, że unikalne modele aut ze Stanów Zjednoczonych (wzrost o 79,6% r/r) i Kanady (wzrost o 55,4% r/r) mogą skusić coraz większą liczbę potencjalnych klientów zarówno swoim wyposażeniem jak i ceną.

Źródło: IBRM Samar
W rankingach popularności marek od lat największym sentymentem darzymy niemiecką motoryzację. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera nadal walczą trzy: Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4.