Kompaktowa Alfa Romeo, której premiera odbyła się zaledwie przed kilkoma dniami, nie nazywa się już Milano. Jej nowe imię brzmi Junior. Nagłej i nieoczekiwanej zmiany dokonano, gdy okazało się, że używanie nazwy „Milano” jest prawnie zabronione.
Alfa Romeo Milano przed zmianą nazwy na Alfa Romeo Junior | Foto: Stellantis
Oficjalny komunikat Alfy Romeo nie wyjaśnia przyczyn takiej metamorfozy, a winą za zamieszanie obarcza anonimowego włoskiego urzędnika państwowego, który miał po prostu oświadczyć, że „używanie nazwy „Milano” jest prawnie zabronione”. (sic!)
W tle są zapewne problemy koncernu Stellantis z rządem włoskim, których niedawnym przejawem był spór w sprawie dotacji na pojazdy elektryczne i wielkości produkcji koncernu Stellantis we Włoszech. Przy okazji premiery modelu (jeszcze) Milano, Carlos Tavares, dyrektor generalny koncernu Stellantis, tłumaczył się z jego produkcji w Tychach tym, że budowa auta w Polsce, zamiast we Włoszech, obniży jego cenę o 10 tys. euro.
Gdyby Milano było produkowane we Włoszech, jego cena zaczynałaby się od około 40 000 euro zamiast 30 000 euro, co ograniczałoby jego potencjał na rynku.
Carlos Tavares, dyrektor generalny koncernu Stellantis



Alfa Romeo Milano przed zmianą nazwy na Alfa Romeo Junior | Foto: Stellantis
Jak się okazuje, włoskie prawo zobowiązuje producentów korzystających z określonych nazw włoskich do wytwarzania swych produktów we Włoszech. Przypadek Alfy Romeo Milano z oczywistych względów nie spełnia tych wymogów. Jeśli powodem tak zaskakującej zmiany nazwy jest niezgodność z włoskim prawem, oznacza to, że czujnością i rozeznaniem w sprawie nie popisały się odpowiednie służby prawne koncernu. Alfa Romeo zrobiła więc dobrą minę do złej gry, ogłaszając: „Milano name is not OK? „Alfa Romeo Junior” then!”
Doskonale zdajemy sobie sprawę, że ten epizod pozostanie zapisany w historii marki. To wielka odpowiedzialność, ale jednocześnie ekscytujący moment. Wybór nowej nazwy, Alfa Romeo Junior, jest całkowicie naturalny, ponieważ jest ona silnie związana z historią marki i od samego początku nazwa ta należała do naszych ulubionych. (…) Zdecydowaliśmy się na zmianę nazwy, chociaż wiemy, że nie jesteśmy do tego zobowiązani, ponieważ chcemy zachować pozytywne emocje, które zawsze wzbudzały nasze produkty i uniknąć wszelkiego rodzaju kontrowersji.
Jean-Philippe Imparato, dyrektor generalny marki Alfa Romeo



Alfa Romeo Milano przed zmianą nazwy na Alfa Romeo Junior | Foto: Stellantis
Skąd Alfa Romeo Junior?
Junior to nazwa, która nawiązuje do modelu sprzed prawie sześćdziesięciu lat. Wówczas to, po sukcesie modelu Giulia i jej wersji coupé Giulia Sprint GT, zaprojektowanej przez słynnego Giugiaro dla Bertone, marka Alfa Romeo postawiła sobie za cel przyciągnięcie młodszej, nowej klienteli poszukującej błyskotliwego samochodu, którego zakup i eksploatacja nie zrujnują domowego budżetu. 26 września 1966 roku zaprezentowano model GT 1300 Junior, w którym zastosowano silnik z dwoma wałkami rozrządu o pojemności skokowej 1290 cm3 i mocy 89 KM. Maksymalna prędkość Juniora wynosiła ponad 170 km/h. Ze sprzedażą ponad 92 tys. egzemplarzy, Alfa GT 1300 Junior stała się bestsellerem w swojej gamie.