35 lat temu, 9 lutego 1989 roku Mazda MX-5 zadebiutowała podczas wystawy Chicago Auto Show. Z napędem na tylne koła, silnikiem umieszczonym centralnie z przodu i optymalnym rozkładem masy, japoński model wskrzesił wymarły niemal wówczas segment dwuosobowych roadsterów.

Mazda MX-5 | Foto: Mazda
Inżynierowie Mazdy osiągnęli swój efekt, odwołując się do tradycyjnej japońskiej filozofii Jinba-Ittai, która postrzega konia i jeźdźca jako jedność. W przypadku modelu MX-5 to kierowca i roadster są zespoleni bliską więzią, która ma zapewnić równowagę, zwinność i lekkość w prowadzeniu samochodu. Niewielkie wymiary pojazdu, jego dobre osiągi oraz rozsądna cena – to był udany przepis Mazdy na komercyjny sukces modelu.
Mazda MX-5 rozwijała się przez cztery kolejne generacje („NA”, „NB”, „NC”, a teraz „ND”). Obecna generacja modelu dostępna jest od 2016 roku w odmianie RF, wyróżniającej się konstrukcją nadwozia typu fastback oraz elektrycznie składanym sztywnym dachem typu „hard-top”, oferowanym do wyboru obok klasycznej wersji z dachem miękkim, ręcznie składanym.



Mazda MX-5 | Foto: Mazda
Całkowita produkcja modelu w fabryce Ujina w Hiroszimie osiągnęła właśnie rekordowy poziom 1 256 745 egzemplarzy. Ponad 40% (533 301 sztuk) zostało sprzedanych w Ameryce Północnej pod nazwą Mazda Miata, do Europy trafiły 391 503 egzemplarze. Na rodzimym rynku japońskim zarejestrowano pod nazwą Mazda Roadster (początkowo jako Eunos Roadster) 225 510 egzemplarzy.
Auto nadal jest rozwijane i udoskonalane. Właśnie doczekało się nowocześniejszych przednich i tylnych reflektorów oraz nowego systemu informacyjno-rozrywkowego. Nowy jest też tryb jazdy „Track Mode”, którego zadaniem jest zwiększenie poczucia zaangażowania kierowcy. Działa on w połączeniu z opartym na algorytmie oprogramowania systemie Kinematic Posture Control System (KPC), który zapewnia dodatkową stabilność jazdy w zakrętach.



Mazda MX-5 | Foto: Mazda
Asymetryczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu jest teraz standardowym wyposażeniem 2,0-litrowej Mazdy MX-5 2024 Skyactiv-G o mocy 184 KM (średnie zużycie paliwa wg WLTP: 6,8 l/100 km, średnia emisja CO₂ wg WLTP: 153 g/km). Linia jednostek napędowych obejmuje również 1,5-litrowy silnik Skyactiv-G o mocy 132 KM, który według WLTP zużywa średnio 6,3 l/100 km i emituje średnio 142 g/km CO₂.
Według danych IBRM Samar udział modelu MX-5 w całej sprzedaży Mazdy w Polsce w 2023 roku był śladowy i wyniósł zaledwie 1,23%. Z posiadania nowej Mazdy MX-5 cieszyło się w ubiegłym roku 136 osób (co i tak jest niezłym rezultatem, gdyż sprzedaż modelu zanotowała w tym czasie wzrost o prawie 26%, licząc rok do roku).



Mazda MX-5 | Foto: Mazda
Wielu fanów tego roadstera decyduje się na jego zakup na rynku wtórnym. Auta są importowane z USA lub innych krajów Europy, a czasem nawet z Japonii, dzięki czemu widok Mazdy MX-5 nie jest w Polsce taką rzadkością. Od 35 lat Mazda MX-5 stanowi ciekawą alternatywę przy wyborze nietuzinkowego samochodu dla młodych osób, singli lub par, niezmiennie sprawiając swym właścicielom sporo radości.