Chiny w 2023 roku wysłały w świat 4,91 mln pojazdów i tym samym wyprzedziły Japonię, stając się największym eksporterem samochodów na świecie. Sektor motoryzacyjny Państwa Środka odnotował znaczny wzrost dzięki inwestycjom w samochody elektryczne, podczas gdy japońskie firmy skupiły się na autach hybrydowych.
Foto: Canva
Jak wynika z danych Japońskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (JAMA), japoński eksport w 2023 roku osiągnął poziom 4,42 mln pojazdów. Chiny w tym czasie wyeksportowały 4,91 mln aut – poinformowało Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (CAAM). Z kolei chińskie biuro celne podało jeszcze wyższą liczbę, wynoszącą aż 5,22 mln pojazdów, co oznacza ogromny wzrost rok do roku, aż o 57%. Chiny już wcześniej w ujęciu miesięcznym eksportowały więcej pojazdów niż Japonia, ale sumaryczne dane potwierdziły, że były również numerem jeden przez cały 2023 rok. Japonia prowadziła w rankingu od 2017 roku.
Japońscy producenci samochodów nadal są liderami w branży motoryzacyjnej pod względem sprzedaży jednostkowej. Produkują miliony pojazdów nie tylko w Japonii, ale i w innych krajach na całym świecie. W 2023 roku Toyota Motor Corporation ustanowiła nowy rekord sprzedaży – 11 233 039 pojazdów marek Toyota, Lexus, Daihatsu i Hino wyjechało z salonów na świecie. Oznacza to wzrost rok do roku o 7,2%. Globalnie produkcja wszystkich marek koncernu wzrosła jeszcze mocniej, bo o 8,6% i osiągnęła najwyższy w historii poziom 11 518 303 pojazdów. Toyota jest pierwszym koncernem na świecie, który w jednym roku wyprodukował i sprzedał ponad 11 mln aut. Na świecie funkcjonuje 69 fabryk Toyoty, z czego 26 znajduje się w Azji, 13 w Ameryce Północnej, 16 w Japonii, 7 w Europie.
Chiński wzrost w erze elektryfikacji
Chiński sektor motoryzacyjny rozkwitł w ostatnich latach w dużej mierze dzięki ogromnym rządowym dotacjom wspierającym inwestycje w samochody elektryczne. Tymczasem japońskie firmy bardzo ostrożne inwestowały w tego typu auta, gdyż od dawna stawiały na samochody hybrydowe, które łączą zasilanie akumulatorowe z silnikami spalinowymi.
W styczniu 2024 roku Tesla straciła palmę pierwszeństwa w sprzedaży pojazdów całkowicie elektrycznych na rzecz chińskiej firmy BYD (Build Your Dreams), która wykorzystała silne wsparcie rządu w Pekinie dla rozwijającego się sektora. Swój wkład w rozwój chińskiego producenta miał też Warren Buffet, którego fundusz Berkshire Hathaway został kluczowym inwestorem BYD w 2008 roku. W ciągu następnych 13 lat inwestycja Buffeta z 230 mln USD wzrosła do 6 mld USD, co dało zwrot w wysokości ponad 2500%!
Aż trudno uwierzyć, że chińska marka BYD rozpoczęła działalność zaledwie w 1995 roku jako producent akumulatorów. W ciągu 29 lat szybkiego wzrostu ewoluowała z małej firmy z 20 pracownikami w globalny koncern zatrudniający ponad 230 tys. osób. Od 2003 roku produkuje samochody skupiając swoją uwagę na autach hybrydowych i całkowicie elektrycznych. To pozwoliło jej skutecznie konkurować ceną z Teslą zarówno w Chinach, jak i Europie. W 2023 roku BYD sprzedała na całym świecie 3,02 mln samochodów, w tym około 1,4 mln aut hybrydowych. Tesla sprzedała w tym czasie ponad 1,85 mln pojazdów i nie udało się jej osiągnąć ambitnego celu, wyznaczonego przez Elona Muska, sprzedaży 2 mln aut rocznie.