Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego. Jedni twierdzą, że koszty są prawie zerowe, inni zaś sugerują, że mogą być nawet dwukrotnie wyższe w porównaniu z pojazdem benzynowym. Niemniej jednak, każdy użytkownik samochodu elektrycznego może ograniczyć wydatki związane z jego ładowaniem zarówno w miejscu zamieszkania, jak i podczas podróży.

Volkswagen ID.7 | Foto: Volkswagen Group Polska
Z każdym kolejnym cieplejszym wiosennym dniem posiadacze aut elektrycznych mogą odetchnąć z ulgą. Temperatury na zewnątrz wzrastają, co przekłada się na większy zasięg pojazdu na jednym ładowaniu. Jest to istotne, ponieważ mimo spadku hurtowych cen energii elektrycznej na giełdzie do 30 groszy za 1 kWh, trudno zauważyć te najniższe poziomy cen od 3 lat w cennikach operatorów stacji ładowania w Polsce. Dodatkowo, w tym roku mają wejść w życie m.in. taryfy dynamiczne, które ułatwią korzystanie z energii w momentach, gdy będzie ona najtańsza. Ceny energii będą zależały od bieżącego popytu i podaży prądu. Może się okazać, że ładowanie auta w domu w nocy nie będzie już tak atrakcyjne jak ładowanie w dzień, gdy pełną mocą będą pracować instalacje fotowoltaiczne.
Na przykładzie aut elektrycznych Grupy Volkswagen przeprowadziliśmy analizę, jak można obniżyć koszty i zwiększyć wygodę ładowania samochodów elektrycznych. Wyposażono je w wiele rozwiązań pozwalających ograniczyć koszty i czas ładowania, zarówno w domu, jak i w trasie.
Ładowanie w miejscu zamieszkania
Rodzaj budynku, w którym mieszka użytkownik samochodu elektrycznego, ma ogromny wpływ na doświadczenia związane z ładowaniem, zwłaszcza jeśli chodzi o czas i koszty. Mieszkańcy domów jednorodzinnych mają inne doświadczenia niż ci mieszkający w budynkach wielorodzinnych w centrach dużych miast. Dla tych pierwszych proces ładowania jest prosty i wygodny – sprowadza się do wpięcia wtyczki, co zajmuje kilkanaście sekund. Zazwyczaj ładowanie odbywa się w nocy, gdy samochód jest zaparkowany w garażu. Tego rodzaju ładowanie, korzystając z energii w taryfach G12 lub G12w, pozwala znacząco obniżyć koszty.

Volkswagen ID.7 | Foto: Volkswagen Group Polska
Samochód jest w stanie wykorzystać dane z GPS do rozpoznania pozycji domu i automatycznie aktywować zaprogramowany harmonogram ładowania. Dzięki temu użytkownik nie musi pamiętać o tym, aby o 22:00, kiedy zaczyna obowiązywać tańsza taryfa nocna, podejść do garażu i podłączyć auto. Może to zrobić od razu po zaparkowaniu. Samochód automatycznie rozpocznie proces ładowania o ustalonej porze. Jest to istotne, ponieważ koszt 1 kWh w taryfie nocnej może być nawet o połowę niższy niż w ciągu dnia.

Volkswagen ID.7 | Foto: Volkswagen Group Polska
Gospodarstwa domowe i przedsiębiorcy posiadający przydomowe instalacje fotowoltaiczne mogą wykorzystać wygenerowaną własną energię elektryczną do ładowania pojazdów elektrycznych. Aby maksymalnie wykorzystać ten potencjał, samochód może automatycznie aktywować obniżenie mocy ładowania w zdefiniowanej wcześniej lokalizacji. Funkcja ta jest szczególnie przydatna dla użytkowników posiadających przyłącze domowe o stosunkowo niewielkiej mocy. Samochody marki VW zbudowane na platformie MEB umożliwiają zmniejszenie mocy ładowania do 11 kW.
Ładowanie w trasie
Liczba punktów ładowania w Polsce przekracza już 6 tysięcy, a rynek stale rośnie o ponad 30% rok do roku, z szybkimi ładowarkami stanowiącymi około 25% wszystkich punktów ładowania. Niemniej jednak, konieczne jest posiadanie wielu aplikacji umożliwiających podłączenie się do różnych stacji ładowania, aby swobodnie wyruszyć w daleką podróż po Polsce elektrycznym pojazdem.
Spółka Elli (Volkswagen Group Charging) oferuje entuzjastom elektromobilności dostęp do ponad 650 tys. punktów ładowania rozlokowanych w 27 krajach Europy. Co istotne, z sieci Elli mogą korzystać posiadacze elektrycznych aut takich producentów jak Volkswagen, Skoda, Cupra oraz Audi.

Stacja ładowania IONITY | Foto: Volkswagen Group Polska
Route Planner w fabrycznym systemie nawigacyjnym VW zapewnia planowanie podróży tak, aby postoje na ładowanie były możliwie jak najkrótsze. Użytkownik ma także możliwość zdefiniowania ustawień w taki sposób, aby uwzględniane były tylko ładowarki objęte markowym programem, na przykład „Selected Partner Network”, co pozwala ograniczyć koszty związane z ładowaniem pojazdu.
Elektryczne auta VW są połączone z internetem, co umożliwia wyświetlanie wielu przydatnych informacji na ekranie nawigacji dla kierowcy. Te informacje obejmują między innymi cenę 1 kWh na wybranej ładowarce w ramach abonamentu użytkownika, aktualną dostępność ładowarki oraz czas, jaki upłynął od ostatniej sesji ładowania.
Wygodę ładowania zdecydowanie zwiększa funkcja Plug&Charge. W tym przypadku sesja ładowania jest aktywowana i rozliczana automatycznie. Kierowca musi jedynie wpiąć wtyczkę do gniazda. Na koniec każdego miesiąca otrzymuje zestawienie ze wszystkich sesji ładowania wraz z fakturą. Dzięki temu rozwiązaniu ładowanie staje się równie łatwe, co tankowanie.

Stacja ładowania IONITY | Foto: Volkswagen Group Polska
Nowoczesne rozwiązania, takie jak system zarządzania temperaturą akumulatora zastosowany w modelach Grupy Volkswagen, umożliwiają skrócenie czasu ładowania poprzez wcześniejsze przygotowanie akumulatora do przyjęcia energii z dużą mocą. Dzięki temu, zwłaszcza w warunkach zimowych, można znacząco skrócić czas ładowania. Gdy aktywny jest system nawigacji z funkcją planowania trasy, akumulator jest automatycznie przygotowywany w drodze do następnej stacji szybkiego ładowania.