Jak obniżyć koszty ładowania elektryka?

Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego. Jedni twierdzą, że koszty są prawie zerowe, inni zaś sugerują, że mogą być nawet dwukrotnie wyższe w porównaniu z pojazdem benzynowym. Niemniej jednak, każdy użytkownik samochodu elektrycznego może ograniczyć wydatki związane z jego ładowaniem zarówno w miejscu zamieszkania, jak i podczas podróży.

Volkswagen ID.7 | Foto: Volkswagen Group Polska

Z każdym kolejnym cieplejszym wiosennym dniem posiadacze aut elektrycznych mogą odetchnąć z ulgą. Temperatury na zewnątrz wzrastają, co przekłada się na większy zasięg pojazdu na jednym ładowaniu. Jest to istotne, ponieważ mimo spadku hurtowych cen energii elektrycznej na giełdzie do 30 groszy za 1 kWh, trudno zauważyć te najniższe poziomy cen od 3 lat w cennikach operatorów stacji ładowania w Polsce. Dodatkowo, w tym roku mają wejść w życie m.in. taryfy dynamiczne, które ułatwią korzystanie z energii w momentach, gdy będzie ona najtańsza. Ceny energii będą zależały od bieżącego popytu i podaży prądu. Może się okazać, że ładowanie auta w domu w nocy nie będzie już tak atrakcyjne jak ładowanie w dzień, gdy pełną mocą będą pracować instalacje fotowoltaiczne.  

Na przykładzie aut elektrycznych Grupy Volkswagen przeprowadziliśmy analizę, jak można obniżyć koszty i zwiększyć wygodę ładowania samochodów elektrycznych. Wyposażono je w wiele rozwiązań pozwalających ograniczyć koszty i czas ładowania, zarówno w domu, jak i w trasie. 

Ładowanie w miejscu zamieszkania

Rodzaj budynku, w którym mieszka użytkownik samochodu elektrycznego, ma ogromny wpływ na doświadczenia związane z ładowaniem, zwłaszcza jeśli chodzi o czas i koszty. Mieszkańcy domów jednorodzinnych mają inne doświadczenia niż ci mieszkający w budynkach wielorodzinnych w centrach dużych miast. Dla tych pierwszych proces ładowania jest prosty i wygodny – sprowadza się do wpięcia wtyczki, co zajmuje kilkanaście sekund. Zazwyczaj ładowanie odbywa się w nocy, gdy samochód jest zaparkowany w garażu. Tego rodzaju ładowanie, korzystając z energii w taryfach G12 lub G12w, pozwala znacząco obniżyć koszty.  

Volkswagen ID.7 | Foto: Volkswagen Group Polska

Samochód jest w stanie wykorzystać dane z GPS do rozpoznania pozycji domu i automatycznie aktywować zaprogramowany harmonogram ładowania. Dzięki temu użytkownik nie musi pamiętać o tym, aby o 22:00, kiedy zaczyna obowiązywać tańsza taryfa nocna, podejść do garażu i podłączyć auto. Może to zrobić od razu po zaparkowaniu. Samochód automatycznie rozpocznie proces ładowania o ustalonej porze. Jest to istotne, ponieważ koszt 1 kWh w taryfie nocnej może być nawet o połowę niższy niż w ciągu dnia.

Volkswagen ID.7 | Foto: Volkswagen Group Polska

Gospodarstwa domowe i przedsiębiorcy posiadający przydomowe instalacje fotowoltaiczne mogą wykorzystać wygenerowaną własną energię elektryczną do ładowania pojazdów elektrycznych. Aby maksymalnie wykorzystać ten potencjał, samochód może automatycznie aktywować obniżenie mocy ładowania w zdefiniowanej wcześniej lokalizacji. Funkcja ta jest szczególnie przydatna dla użytkowników posiadających przyłącze domowe o stosunkowo niewielkiej mocy. Samochody marki VW zbudowane na platformie MEB umożliwiają zmniejszenie mocy ładowania do 11 kW. 

Ładowanie w trasie 

Liczba punktów ładowania w Polsce przekracza już 6 tysięcy, a rynek stale rośnie o ponad 30% rok do roku, z szybkimi ładowarkami stanowiącymi około 25% wszystkich punktów ładowania. Niemniej jednak, konieczne jest posiadanie wielu aplikacji umożliwiających podłączenie się do różnych stacji ładowania, aby swobodnie wyruszyć w daleką podróż po Polsce elektrycznym pojazdem.

Spółka Elli (Volkswagen Group Charging) oferuje entuzjastom elektromobilności dostęp do ponad 650 tys. punktów ładowania rozlokowanych w 27 krajach Europy. Co istotne, z sieci Elli mogą korzystać posiadacze elektrycznych aut takich producentów jak Volkswagen, Skoda, Cupra oraz Audi.

Stacja ładowania IONITY | Foto: Volkswagen Group Polska

Route Planner w fabrycznym systemie nawigacyjnym VW zapewnia planowanie podróży tak, aby postoje na ładowanie były możliwie jak najkrótsze. Użytkownik ma także możliwość zdefiniowania ustawień w taki sposób, aby uwzględniane były tylko ładowarki objęte markowym programem, na przykład „Selected Partner Network”, co pozwala ograniczyć koszty związane z ładowaniem pojazdu.

Elektryczne auta VW są połączone z internetem, co umożliwia wyświetlanie wielu przydatnych informacji na ekranie nawigacji dla kierowcy. Te informacje obejmują między innymi cenę 1 kWh na wybranej ładowarce w ramach abonamentu użytkownika, aktualną dostępność ładowarki oraz czas, jaki upłynął od ostatniej sesji ładowania. 

Wygodę ładowania zdecydowanie zwiększa funkcja Plug&Charge. W tym przypadku sesja ładowania jest aktywowana i rozliczana automatycznie. Kierowca musi jedynie wpiąć wtyczkę do gniazda. Na koniec każdego miesiąca otrzymuje zestawienie ze wszystkich sesji ładowania wraz z fakturą. Dzięki temu rozwiązaniu ładowanie staje się równie łatwe, co tankowanie.

Stacja ładowania IONITY | Foto: Volkswagen Group Polska

Nowoczesne rozwiązania, takie jak system zarządzania temperaturą akumulatora zastosowany w modelach Grupy Volkswagen, umożliwiają skrócenie czasu ładowania poprzez wcześniejsze przygotowanie akumulatora do przyjęcia energii z dużą mocą. Dzięki temu, zwłaszcza w warunkach zimowych, można znacząco skrócić czas ładowania. Gdy aktywny jest system nawigacji z funkcją planowania trasy, akumulator jest automatycznie przygotowywany w drodze do następnej stacji szybkiego ładowania.

Źródło: Volkswagen Group Polska
Spodobał się artykuł? Zostaw swój ślad