Europejczycy kupili w tym roku blisko 7 mln aut osobowych 

Po mocnym początku roku mamy w Europie już tylko umiarkowane wzrosty sprzedaży nowych samochodów. W pierwszej połowie 2024 roku rejestracje nowych aut wzrosły o 4,4%, osiągając poziom blisko 6,9 mln sztuk. 

Foto: Canva

W czerwcu 2024 roku w Unii Europejskiej kupiono blisko 1,1 mln samochodów osobowych i jest to rekordowy poziom od 5 lat. Liczba rejestracji wzrosła rok do roku o 4,3%, co wynikało ze wzrostu na trzech z czterech głównych rynków: we Włoszech (+15,1%), Niemczech (+6,1%) i Hiszpanii (+2,2%). Z kolei we Francji odnotowano spadek rejestracji o 4,8% w porównaniu do czerwca 2023 roku.

W pierwszej połowie 2024 roku rejestracje nowych samochodów w całej Europie wzrosły o 4,4%, osiągając prawie 6,9 mln sztuk. W samej Unii Europejskiej liczba rejestracji na poziomie 5,7 mln sztuk przełożyła się na wzrost sprzedaży rok do roku o 4,5%. Wszystkie największe rynki wykazały pozytywne, choć umiarkowane wyniki, przy czym w Hiszpanii odnotowano wzrost o 5,9%, Niemczech o 5,4%, Włoszech o 5,4% a Francji o 2,8%.

Wiodącym krajem pod względem wzrostu rejestracji w tym roku jest Bułgaria z imponującym wynikiem +30,8%. Polska awansowała na drugie miejsce rankingu ze wzrostem rejestracji o 16%. Tuż za nami plasuje się Cypr i Chorwacja z wynikami odpowiednio 15% i 14,5%. 

Źródło: ACEA

Rejestracje nowych samochodów według źródła zasilania

Samochody z napędem akumulatorowo-elektrycznym stanowią obecnie 13,9% udziału w europejskiej sprzedaży samochodów, natomiast samochody hybrydowe z napędem elektrycznym osiągnęły 29,9%. Łączny udział sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w tym roku zmniejszył się już do 46,5%.

Samochody z benzyną i olejem napędowym

W tym roku europejski rynek samochodów benzynowych zanotował spadek o 1,5%. Po sześciu miesiącach 2024 roku auta z silnikiem benzynowym stanowią obecnie 35,2% wszystkich nowych rejestracji. W tym samym czasie udział samochodów z silnikiem diesla spadł do 11,3%, a liczba rejestracji w porównaniu z ubiegłym rokiem zmniejszyła się o 7,9%. Cały czas co trzecie nowe auto z silnikiem diesla kupione w Europie, trafia do naszych zachodnich sąsiadów.

Samochody elektryczne

W 2024 roku sprzedaż samochodów akumulatorowo-elektrycznych (BEV) wzrosła o zaledwie 1,6% i zbliża się już do miliona sztuk. Największe wzrosty odnotowano na Malcie +129,9%, Cyprze +61%, oraz Węgrzech +59,5% i Danii +49%. 

Sprzedaż nowych samochodów hybrydowo-elektrycznych (HEV) wzrosła o 21,1%, napędzana znacznym wzrostem na czterech największych rynkach: Francji +36,8%, Hiszpanii +25,8%, Włoszech +15,6% i Niemczech +12,8%. 

Rejestracje hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in wzrosły o skromne 1,4%. Wzrost ten utrzymuje się za sprawą niemieckiego rynku, gdzie trafia co piąte auto tego typu kupione w Europie. Hybrydowe samochody elektryczne (PHEV) obecnie stanowią 7,1% sprzedaży aut na europejskim rynku.

Źródło: ACEA

Preferencje Polaków

Według danych ACEA, Polska awansowała na szóste miejsce w Europie pod względem liczby nowo zarejestrowanych samochodów osobowych, osiągając w tym roku niemal 277 tys. rejestracji. Nasz rynek charakteryzuje się mocną sprzedażą samochodów hybrydowo-elektrycznych (HEV), która sięgnęła 129 tys. sztuk, co oznacza wzrost rok do roku o 45,4%. Klasyczne hybrydy (HEV) stanowią 46,4% wszystkich tegorocznych rejestracji samochodów osobowych w Polsce.

Źródło: ACEA 

Spodobał się artykuł? Zostaw swój ślad