Europa zdobyta, czas na Amerykę

Solaris obronił pozycję europejskiego lidera wśród producentów pojazdów zeroemisyjnych w 2023 roku. Autobusy elektryczne, wodorowe, trolejbusy i autobusy hybrydowe stanowiły już ponad 80% wszystkich wyprodukowanych pojazdów. Łączna sprzedaż bolechowskiej spółki w minionym roku wyniosła 1456 autobusów.

Zakłady Solaris w Bolechowie | Foto: Solaris

W 2023 roku Solaris dostarczył swoje produkty do klientów z 17 krajów Europy. Głównymi odbiorcami byli przewoźnicy z Polski, Hiszpanii, Włoch, Norwegii, Niemiec, Czech, Rumunii i Węgier. Spośród wszystkich dostarczonych pojazdów w ubiegłym roku, aż 690 sztuk stanowiły autobusy elektryczne. Liczba sprzedanych trolejbusów i autobusów wodorowych również była wysoka i wyniosła odpowiednio 202 sztuki i 81 sztuk.

Europa stawia na zeroemisyjność 

Od 2012 roku Solaris jest numerem jeden wśród producentów autobusów bateryjnych i wodorowych na rynku europejskim. W ostatnich pięciu latach spółka utrzymuje roczną sprzedaż na poziomie 1,5 tys. pojazdów.

Źródło: Solaris

W większości państw Unii Europejskiej udział pojazdów z kategorii e-mobility w miksie transportowym w ostatnich latach dynamicznie rośnie. Nie dziwi zatem fakt, że zdecydowana większość kontraktów realizowanych przez Solaris w 2023 roku dotyczyła dostaw autobusów z całkowicie zeroemisyjnym lub niskoemisyjnym napędem. Pojazdy bateryjne, wodorowe, trolejbusy i autobusy hybrydowe po raz pierwszy w historii spółki stanowiły 82% udziału w miksie sprzedażowym. 

Źródło: Solaris

Coraz więcej autobusów na wodór 

Rosnąca liczba sprzedanych autobusów Urbino hydrogen pokazuje coraz większe zainteresowanie tą technologią w Europie. Solaris dostarczył już na europejski rynek 180 autobusów z napędem wodorowym. Aż 44,5% wszystkich zarejestrowanych w ubiegłym roku w Europie autobusów wodorowych stanowiły pojazdy spółki z Bolechowa. Do końca 2023 roku firma zarejestrowała zamówienia na kolejne 535 pojazdów wodorowych, z terminem realizacji do 2026 roku. 

Jednym z priorytetów Solaris na najbliższe lata jest utrzymanie pozycji europejskiego lidera w segmencie pojazdów zeroemisyjnych. Kolejnym celem jest wejście na europejski rynek z autobusami międzymiastowymi. Solaris planuje zdobycie rynków Ameryki Północnej. Pierwszym krokiem w realizacji tego celu były ubiegłoroczne testy trolejbusu Trollino 12 w kanadyjskim Vancouver. Komercyjna dostępność pojazdu planowana jest już na 2026 rok.

Trolejbus Trolino 12 | Foto: Solaris

Od 2018 roku Solaris należy do hiszpańskiej Grupy CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles). Pojazdy Solaris, począwszy od koncepcji, przez fazę projektową aż po wykonawczą, są wytwarzane w Polsce. Od momentu powstania w 1996 roku spółka wyprodukowała blisko 25 tys. pojazdów, które kursują po ulicach 850 miast w 33 krajach.

Źródło: Solaris  
Spodobał się artykuł? Zostaw swój ślad