Cyfrowe innowacje zmieniają polski leasing

Blisko 69% klientów firm leasingowych uważa proces ubiegania się o leasing za prosty, a zdecydowana większość poleca leasing jako efektywną metodę finansowania inwestycji – wynika z badania przeprowadzonego przez Związek Polskiego Leasingu. Klienci w relacjach z firmami leasingowymi cenią kontakt e-mailowy, telefoniczny i bezpośredni, ale równocześnie oczekują poszerzania oferty o obsługę zdalną.

Foto: Canva

W czasach, gdzie cyfrowa transformacja staje się nie tylko pożądana, ale i niezbędna, sektor leasingowy w Polsce nie pozostaje w tyle. Podczas 6. edycji konferencji e-Leasing Day, zorganizowanej przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL), zaprezentowano wyniki nowego badania, które rzucają światło na rosnące oczekiwania klientów oraz obecne trendy w branży.

Cyfryzacja stanowi kluczowy element oczekiwań konsumentów – 48,4% respondentów wskazało, że chciałoby móc zdalnie opłacać raty leasingowe. Również zdalna zmiana warunków umowy (44,1%), zdalne odnowienie polis ubezpieczeniowych (44,8%) oraz informacje w tym trybie o zmianach i symulacjach harmonogramu (44,2%) cieszą się dużym zainteresowaniem, podkreślając potrzebę dalszego rozwoju cyfrowych środków obsługi klienta. Jedynie 16,5% ankietowanych nie jest zainteresowanych obsługą zdalną, ponieważ preferuje bezpośredni kontakt z pracownikiem firmy leasingowej.

Źródło: ZPL

Mimo wysokiego wskaźnika Net Promoter Score (NPS) wynoszącego 60,2 pkt, co świadczy o przewadze zadowolonych klientów, wciąż istnieją obszary wymagające poprawy. Zdaniem ankietowanych, do zmiany na korzystniejsze są warunki cenowe (25,7%), oferta ubezpieczeniowa (22,6%), a w trzeciej kolejności wskazań – umożliwienie zawierania umowy w sposób zdalny (21,8%). Warto też podkreślić, że wśród odpowiedzi na to pytanie aż 25,5% ankietowanych wybrało „nie chciał/abym niczego zmieniać w procesie ubiegania się o leasing”. 

Źródło: ZPL

W opinii ekspertów ZPL, sektor stoi przed wyzwaniem pełnej cyfryzacji i digitalizacji procesów, a branża musi w pełni dostosować się do nowych realiów. Głównym problemem leasingodawców pozostaje bowiem wymóg tzw. mokrego podpisu – a wskutek tego brak pełnej możliwości podpisania z klientem umowy zdalnie. Projekt ustawy deregulującej przepisy prawa gospodarczego, który na początku kwietnia trafił do konsultacji, może przynieść niezbędne zmiany.

Projekt uwzględnia postulat branży dotyczący zawierania umów w formie dokumentowej, bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Forma dokumentowa oznacza ułatwienia nie tylko w samym zawieraniu umów, lecz także ich późniejszym aneksowaniu. Przedsiębiorcy i rolnicy nie będą już musieli marnować czasu na dojazd do biur firm leasingowych. Wystarczy wyrażenie zgody przez maila, SMS albo rozmowę wideo.

Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu

Prognozy na przyszłość są optymistyczne. Analiza przekazu medialnego na temat trendów w leasingu na rok 2024, przeprowadzona przez PSMM Monitoring&More, wskazuje na koncentrację branży na trzech głównych segmentach: 

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, cyfryzacja komunikacji posprzedażowej, cyberbezpieczeństwo transakcji oraz digitalizacja kanałów sprzedaży są tylko niektórymi z innowacji, które zrewolucjonizują ten sektor w najbliższych latach.

Branża leasingowa w Polsce wkracza w nową erę, gdzie zrozumienie i przyjęcie technologii cyfrowych staje się kluczowe dla zaspokojenia potrzeb nowoczesnych konsumentów. W miarę jak firmy leasingowe będą dążyć do zaspokojenia tych oczekiwań, można spodziewać się dalszego wzrostu i ewolucji tej dynamicznie rozwijającej się branży.

Jak wynika z danych ZPL w 2023 roku członkowie Związku udzielili działającym w Polsce przedsiębiorstwom łącznego finansowania na rekordową kwotę 102 mld PLN.

Ankieta „Ocena i potrzeby klientów w zakresie cyfryzacji procesu leasingowego” została przeprowadzona na stronie internetowej ZPL oraz w portalach klienta i stronach www niektórych firm członkowskich w marcu 2024 roku. Wzięło w niej udział ponad 1600 klientów, w pełni ankietę wypełniło 545 z nich.

Źródło: ZPL
Spodobał się artykuł? Zostaw swój ślad