Auta kompaktowe: moda czy konieczność? 

Aż 6 modeli samochodów segmentu C znalazło się w pierwszej dziesiątce nowych pojazdów najczęściej kupowanych w tym roku. Samochody kompaktowe niezmiennie należą do najchętniej wybieranych aut osobowych w Polsce. Dotyczy to zarówno osób fizycznych jak i firm. Zdecydowanym liderem jest Toyota Corolla, a tuż za nią plasuje się Skoda Octavia. 

Toyota Corolla XSE 2024 | Foto: Toyota

Statystyki rejestracji Centralnej Ewidencji Pojazdów nie pozostawiają złudzeń. Do zakupu nowego samochodu Polacy podchodzą bardzo racjonalnie. Wybierają auta segmentu C, bo są uniwersalne i stanowią udany kompromis między funkcjonalnością, komfortem podróżowania oraz ceną. 

Co to jest samochód kompaktowy?

Auta kompaktowe to samochody segmentu C – zgodnie z europejską klasyfikacją, która dzieli pojazdy osobowe ze względu na ich wielkość. Są większe niż modele miejskie z segmentów A i B, a mniejsze w porównaniu do aut klasy średniej z segmentu D. Do aut kompaktowych zaliczają się samochody z różnym rodzajem nadwozia. Najczęściej są to hatchbacki, kombi oraz sedany. Niektóre marki produkują również w ramach tego segmentu SUV-y.

Samochody kompaktowe to średniej wielkości auta, które wyróżniają się zwartą bryłą. Ze względu na swoją budowę dobrze sprawdzają się zarówno do jazdy w mieście na krótkich dystansach, jak i poza miastem – w czasie długich podróży. Zapewniają na ogół wysoki komfort jazdy nawet pięciu osobom w pojeździe. Ich zaletą jest także duża zwrotność, dzięki czemu można nimi łatwo manewrować i parkować.

Zalety samochodów kompaktowych:  

Wady aut kompaktowych: 

Firmowe auto segmentu C 

Przedsiębiorca może wykorzystać samochód kompaktowy w wielu sytuacjach. Auto takie świetnie sprawdza się zwłaszcza do:

Rośnie sprzedaż aut segmentu C

Z danych CEPiK wynika, że w styczniu i lutym tego roku zarejestrowano już 88 767 aut osobowych. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku jest to o 1/5 więcej. Mamy coraz więcej ofert promocyjnych, które dotyczą nie tylko modeli z poprzedniego rocznika, ale także modeli z bieżącej produkcji. Co szczególnie istotne, skończyły się praktycznie problemy z dostępnością aut (poza nielicznymi wyjątkami). Auta są i czekają na klientów. Problemem są ceny, stąd tak dużo ofert promocyjnych. 

CorollaOctaviaSportageTucsonC-HRFormentor
Liczba rejestracji aut segmentu C | styczeń – luty 2024 5 5973 2912 4012 2972 3541 503
Źródło: IBRM Samar

Aż osiem marek z pierwszej dziesiątki zwiększyło w tym roku sprzedaż. Największy wzrost licząc rok do roku odnotował Mercedes – o 42,1%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 7,6%. Liderem rejestracji aut segmentu C jest cały czas Toyota Corolla. W tym roku zarejestrowano już 5 597 sztuk tego modelu. Drugie miejsce zajmuje Skoda Octavia z rejestracjami na poziomie 3 291 samochodów. Trzecie należy do Kia Sportage z liczbą rejestracji na poziomie 2 401 aut. Co ciekawe różnica w rejestracjach między trzecim a pierwszym miejscem tegorocznego rankingu wynosi aż 133% na korzyść lidera. 

Z wyliczeń ekspertów Instytutu Samar wynika, że na polskim rynku dostępnych było w 2023 roku aż 99 modeli samochodów segmentu C. Największą sprzedaż odnotowały terenowo-rekreacyjne auta kompaktowe klasy niższej średniej. Klienci kupli aż 110 tys. tego typu samochodów płacąc średnio 156,5 tys. PLN. Sprzedaż w grupie podstawowej segmentu C w ubiegłym roku osiągnęła poziom 94 tys. sztuk, przy średniej cenie za auto wynoszącej 130 tys. PLN. Co ciekawe, ubiegłoroczna średnia cena podstawowej Toyoty Corolli, która zajmuje w rankingu od lat pierwsze miejsce, wyniosła 121,6 tys. PLN. Drugi w rankingu 2023 roku podstawowy model Skoda Octavia kosztował ponad 13 tys. drożej niż Toyota Corolla. 

Źródło: CEPiK, IBRM Samar, EFL
Spodobał się artykuł? Zostaw swój ślad