Aż 6 modeli samochodów segmentu C znalazło się w pierwszej dziesiątce nowych pojazdów najczęściej kupowanych w tym roku. Samochody kompaktowe niezmiennie należą do najchętniej wybieranych aut osobowych w Polsce. Dotyczy to zarówno osób fizycznych jak i firm. Zdecydowanym liderem jest Toyota Corolla, a tuż za nią plasuje się Skoda Octavia.

Toyota Corolla XSE 2024 | Foto: Toyota
Statystyki rejestracji Centralnej Ewidencji Pojazdów nie pozostawiają złudzeń. Do zakupu nowego samochodu Polacy podchodzą bardzo racjonalnie. Wybierają auta segmentu C, bo są uniwersalne i stanowią udany kompromis między funkcjonalnością, komfortem podróżowania oraz ceną.
Co to jest samochód kompaktowy?
Auta kompaktowe to samochody segmentu C – zgodnie z europejską klasyfikacją, która dzieli pojazdy osobowe ze względu na ich wielkość. Są większe niż modele miejskie z segmentów A i B, a mniejsze w porównaniu do aut klasy średniej z segmentu D. Do aut kompaktowych zaliczają się samochody z różnym rodzajem nadwozia. Najczęściej są to hatchbacki, kombi oraz sedany. Niektóre marki produkują również w ramach tego segmentu SUV-y.
Samochody kompaktowe to średniej wielkości auta, które wyróżniają się zwartą bryłą. Ze względu na swoją budowę dobrze sprawdzają się zarówno do jazdy w mieście na krótkich dystansach, jak i poza miastem – w czasie długich podróży. Zapewniają na ogół wysoki komfort jazdy nawet pięciu osobom w pojeździe. Ich zaletą jest także duża zwrotność, dzięki czemu można nimi łatwo manewrować i parkować.
Zalety samochodów kompaktowych:
- duży wybór modeli w różnych przedziałach cenowych,
- samochód dobry zarówno do jazdy po mieście jak i na długich trasach,
- wystarczająca przestrzeń w kabinie i pojemny bagażnik,
- wnętrze spełniające wymagania rodzin,
- znacznie większa przestrzeń bagażowa niż w typowych autach miejskich,
- spory wybór jednostek napędowych,
- duży wybór wersji nadwozia,
- umiarkowane koszty eksploatacji,
- rozsądne koszty bieżącej obsługi serwisowej,
- niewygórowany koszt ubezpieczenia,
- powolna utrata wartości rezydualnej.
Wady aut kompaktowych:
- ze względu na zawieszenie auta preferowana spokojna jazda,
- zwarta bryła samochodu oznaczająca węższą kabinę,
- w bazowych wersjach modeli segmentu C stosowane są przeciętnej jakości materiały wykończeniowe,
- do firmowych flot najczęściej kupowane są bazowe wersje, w których brakuje szeregu przydatnych dodatków takich jak czujnik zmierzchu, system monitorowania martwego pola.
Firmowe auto segmentu C
Przedsiębiorca może wykorzystać samochód kompaktowy w wielu sytuacjach. Auto takie świetnie sprawdza się zwłaszcza do:
- częstej jazdy po mieście – dzięki dużej zwrotności można nim z łatwością przemieszczać się po zatłoczonych i krętych drogach, a także bez trudu parkować i wyjeżdżać z parkingów,
- długich podróży służbowych – auto segmentu C zapewnia wysoki komfort jazdy oraz pozwala zaoszczędzić na paliwie – za sprawą niskiego poziomu spalania,
- przewożenia towarów – dzięki stosunkowo dużej przestrzeni bagażowej,
- auto kompaktowe spełnia potrzeby różnych pracowników – m.in. przedstawicieli handlowych, zaopatrzeniowców, menedżerów czy osób, które często wyjeżdżają w delegację lub dojeżdżają na spotkania z klientami.
Rośnie sprzedaż aut segmentu C
Z danych CEPiK wynika, że w styczniu i lutym tego roku zarejestrowano już 88 767 aut osobowych. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku jest to o 1/5 więcej. Mamy coraz więcej ofert promocyjnych, które dotyczą nie tylko modeli z poprzedniego rocznika, ale także modeli z bieżącej produkcji. Co szczególnie istotne, skończyły się praktycznie problemy z dostępnością aut (poza nielicznymi wyjątkami). Auta są i czekają na klientów. Problemem są ceny, stąd tak dużo ofert promocyjnych.
Corolla | Octavia | Sportage | Tucson | C-HR | Formentor | |
Liczba rejestracji aut segmentu C | styczeń – luty 2024 | 5 597 | 3 291 | 2 401 | 2 297 | 2 354 | 1 503 |
Aż osiem marek z pierwszej dziesiątki zwiększyło w tym roku sprzedaż. Największy wzrost licząc rok do roku odnotował Mercedes – o 42,1%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 7,6%. Liderem rejestracji aut segmentu C jest cały czas Toyota Corolla. W tym roku zarejestrowano już 5 597 sztuk tego modelu. Drugie miejsce zajmuje Skoda Octavia z rejestracjami na poziomie 3 291 samochodów. Trzecie należy do Kia Sportage z liczbą rejestracji na poziomie 2 401 aut. Co ciekawe różnica w rejestracjach między trzecim a pierwszym miejscem tegorocznego rankingu wynosi aż 133% na korzyść lidera.


Z wyliczeń ekspertów Instytutu Samar wynika, że na polskim rynku dostępnych było w 2023 roku aż 99 modeli samochodów segmentu C. Największą sprzedaż odnotowały terenowo-rekreacyjne auta kompaktowe klasy niższej średniej. Klienci kupli aż 110 tys. tego typu samochodów płacąc średnio 156,5 tys. PLN. Sprzedaż w grupie podstawowej segmentu C w ubiegłym roku osiągnęła poziom 94 tys. sztuk, przy średniej cenie za auto wynoszącej 130 tys. PLN. Co ciekawe, ubiegłoroczna średnia cena podstawowej Toyoty Corolli, która zajmuje w rankingu od lat pierwsze miejsce, wyniosła 121,6 tys. PLN. Drugi w rankingu 2023 roku podstawowy model Skoda Octavia kosztował ponad 13 tys. drożej niż Toyota Corolla.