Polacy wciąż stawiają na niemiecką motoryzację i silniki spalinowe – wynika z raportu OTOMOTO „Internetowy Samochód Roku 2023”. Najpopularniejszy wyszukiwany rocznik auta to 2018, preferowany kolor czarny lub szary, bryła auta to koniecznie SUV, choć aż 1/5 kupujących przymierzała się do samochodu z nadwoziem sedan, który wśród pojazdów nowych wydaje się być w odwrocie.

Foto: OTOMOTO
Portal OTOMOTO podsumował wyszukania i wystawienia aut oraz tendencje na polskim rynku motoryzacyjnym wynikające z analizy danych statystycznych serwisu. Raport „Internetowy Samochód Roku 2023” dostarcza szczegółowych informacji o motoryzacyjnych preferencjach Polaków. Również tych, którzy szukają nowych czterech kółek na rynku wtórnym.
W 2023 roku Polacy zarejestrowali o 14% więcej samochodów niż rok wcześniej. Prawie 8 na 10 wszystkich rejestracji dokonywali użytkownicy indywidualni. 23% rejestrowanych nowych samochodów osobowych stanowił segment premium – to rekord! W 2023 roku zarejestrowano w Polsce więcej nowych modeli Porsche niż Fiata. Sprzedaż modeli chińskich producentów w Polsce jest na razie symboliczna, ale i tak w ubiegłym roku zarejestrowano 143 egzemplarze aut z Chin, czyli o 8 sztuk mniej, niż suma Ferrari i Lamborghini.
Prawie 8 na 10 wszystkich rejestracji dokonywali użytkownicy indywidualni. Osoby fizyczne zarejestrowały w 2023 roku o 11% więcej samochodów używanych i importowanych niż rok wcześniej. Prawie 74% rejestrowanych aut używanych miała ponad 10 lat. Zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym najwięcej rejestracji było w województwie mazowieckim.
7 na 10 rejestracji nowych samochodów to zakupy firmowe. Ponad połowa używanych samochodów rejestrowanych przez firmy była w wieku 5-10 lat. Wśród samochodów nowych, firmy najchętniej kupowały Toyoty. Na rynku aut używanych najczęściej wybierały Škody. Przedsiębiorcy kupili też i zarejestrowali po kilkadziesiąt sztuk Maserati, Ferrari i Lamborghini.
Jak kierowcy w Polsce szukają nowych samochodów na OTOMOTO?
- 6 na 10 poszukujących nowego samochodu osobowego interesują auta z silnikiem benzynowym – rośnie popularność hybryd i EV.
- Połowa poszukujących nowego samochodu wybiera SUV-a.
- Prawie 1⁄4 użytkowników chce nowy samochód w kolorze szarym.
- 8 na 10 kierowców preferuje samochody z automatyczną skrzynią biegów.
- 100 – 150 tys. PLN to najchętniej wyszukiwany przedział cenowy.
Jak kierowcy w Polsce szukają używanych samochodów na OTOMOTO?
- 9 na 10 kierowców interesuje silnik benzynowy lub diesel, mniej niż 1% kierowców przegląda oferty sprzedaży używanych samochodów EV.
- 1 na 5 kierowców poszukuje używanego sedana.
- 2018 to najpopularniejszy rocznik wśród poszukujących samochodów używanych.
- Najpopularniejszym wśród poszukujących używanego samochodu był kolor czarny, ale z roku na rok rośnie też zainteresowanie białymi pojazdami.
Co można znaleźć w ogłoszeniach na OTOMOTO?
- 6 na 10 używanych samochodów wystawianych w serwisie pochodzi z Polski, a 20% ogłoszeń dotyczy pojazdów importowanych z Niemiec.
- 23 ogłoszenia dotyczyły sprzedaży nowych i używanych samochodów elektrycznych z Chin.
- 51% wystawianych pojazdów to samochody w cenie poniżej 50 000 złotych.
- 79% więcej niż w 2019 roku trzeba średnio zapłacić za samochód w wieku 9-10 lat.
- 10% samochodów za ponad 200 tysięcy złotych to oferty wystawione w województwie śląskim.


Źródło: OTOMOTO
Myślimy: dobre, bo niemieckie
Potencjalni kupujący samochód używany są niezwykle stali w swoich preferencjach. Czwarty rok z rzędu, pierwsza piątka w rankingu zainteresowania wygląda tak samo, ale po raz pierwszy od 5 lat liderem w zestawieniu najczęściej wyświetlanych marek używanych samochodów jest BMW, które wyprzedziło Audi i Mercedesa.
Samochody pochodzące od niemieckich producentów dominują też na listach najpopularniejszych modeli W pierwszej dziesiątce najczęściej wyświetlanych modeli znalazło się aż 7 samochodów produkowanych przez niemieckie koncerny. Tę dominację próbują osłabić Toyota, Renault i Volvo, które także znajdują się w TOP 10, ale pozycja liderów jest na razie niezagrożona.


Źródło: OTOMOTO
Generacje zazwyczaj różnią się od siebie nie tylko czasem produkcji, ale też wyglądem modelu, technologią, gamą silnikową czy wyposażeniem. Uwzględnienie tego parametru w procesie przeglądania skutecznie zawęża liczbę ogłoszeń do tych, które naprawdę interesują kupujących. Niektóre modele są produkowane przez kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt lat, a rosnąca popularność kolejnych generacji samochodów jest często związana z wiekiem samochodów i ich „wejściem” w przystępny próg cenowy.
Tomasz Sułkowski, Head of Sales, OTOMOTO
Wybierając samochód kierujemy się ceną
Według danych CEPiK w 2023 roku niemal ¾ aut zarejestrowanych w Polsce miało więcej niż 10 lat. Szukając samochodu skupiamy się na nieco młodszych modelach wyświetlenia samochodów, bo najczęściej wyświetlane były modele z 2018 roku. Rośnie popularność ogłoszeń pojazdów z mniejszymi przebiegami, najbardziej tymi w przedziale 50 000 – 99 999 km na liczniku.
Jednak na finalną decyzję o zakupie bardzo mocno wpływają ceny. Te, we wszystkich przedziałach wiekowych, znacząco wzrosły od czasu sprzed pandemii. W 2023 roku samochody w wieku 9-10 lat były wystawiane średnio za nieco ponad 46 tys. PLN, co stanowi wzrost o 79% w stosunku do kwot, jakich za sprzedaż samochodów w tym przedziale wiekowym oczekiwali sprzedający samochody jeszcze w 2019 roku.
Prawie 63% wystawionych w 2023 do sprzedaży używanych pojazdów kosztowało do 50 tys. PLN. Jest ich proporcjonalnie najwięcej, ale udział w ogłoszeniach spada z roku na rok. Dla porównania, w 2019 roku oferty w tym przedziale cenowym stanowiły 84,2% wystawionych ogłoszeń. Rośnie zainteresowanie użytkowników samochodami droższymi w przedziale cenowym 100 – 150 tys. PLN.
Zmniejszająca się liczba dziennych ogłoszeń z ofertami aut najtańszych to nie tylko efekt inflacji i rosnących cen na rynku. To także wynik tego, że te samochody najszybciej rotują i niż droższe egzemplarze.
Agata Filipowska, Data Strategist, OTOMOTO
Ponad 40% ofert obejmujących nowe samochody na OTOMOTO to pojazdy za ponad 200 tys. PLN, choć nadal najwięcej stanowiły ogłoszenia z przedziału 100 – 150 tys. PLN. Ich udział zmalał jednak rok do roku na rzecz samochodów droższych. Jak zauważają eksperci OTOMOTO, wysokie zainteresowanie samochodami oferowanymi do sprzedaży w cenie od 500 tys. do miliona PLN jest przejawem motoryzacyjnej pasji Polaków. Interesują nas samochody premium, lubimy je oglądać – nawet jeśli tego rodzaju aktywności nie mają skończyć się decyzją zakupową.


Źródło: OTOMOTO
Wciąż kochamy silniki spalinowe
Silniki benzynowe pozostają z niekwestionowaną pozycją lidera wśród nowych i używanych samochodów. Na drugim miejscu plasują się samochody z silnikiem Diesla. Wyświetlenia używanych samochodów z silnikiem spalinowym łącznie obejmowały 90% ruchu przeglądających oferty używanych aut na platformie. W przypadku nowych modeli silniki benzynowe i Diesle łącznie przyciągnęły 80% zainteresowania.
Kolor czarny niezmiennie wygrywa w rankingu zainteresowania od 2015 roku, choć w porównaniu z poprzednią edycją raportu, jego popularność nieco zmalała. Wzrosła liczba wyświetleń samochodów białych i szarych, a mniej użytkowników oglądało oferty pojazdów srebrnych i niebieskich. Od kilku lat, podobnie jak wśród samochodów używanych, liderem zainteresowania był czarny kolor lakieru nowego auta. W 2023 roku przegrał jednak z kolorem szarym. Wyraziste kolory samochodów jak żółty czy pomarańczowy odnotowały 1% wyświetleń ogłoszeń.
Po wyraźnym wzroście rejestracji samochodów używanych przez firmy w 2022 roku – gdy dostępność nowych samochodów na rynku była mocno ograniczona (skok z 30% rejestracji używanych pojazdów w 2021 roku do 47% w 2022 roku), w 2023 roku przedsiębiorcy kontynuowali zakupy na rynku wtórnym. Wśród nowozarejestrowanych przez przedsiębiorców aut w ubiegłym roku aż 51% było samochodami używanymi. Zainteresowanie przedsiębiorców najczęściej przyciągały pojazdy w wieku od 5 do 10 lat.


Źródło: OTOMOTO
Droga z pozycji SUV i automat pod ręką
Niemal połowa wyświetleń samochodów nowych w OTOMOTO obejmowała auta z nadwoziem typu SUV. Popularność tego typu nadwozia widać również wśród poszukujących używanych aut. SUV-y obejmowały w tym segmencie 24% wyświetleń.

Czytaj więcej – Analiza
Czarne chmury zbierają się nad SUV-ami?
Trzykrotny wzrost opłat za parkowanie SUV-em w centrum Paryża przegłosowano w referendum przeprowadzonym na początku lutego w stolicy Francji. Czy to oznacza początek końca dobrej passy SUV-ów?
Dominacja wyświetleń samochodów nowych z automatyczną skrzynią biegów (ponad 80% wyświetleń), spotyka się z odpowiedzią producentów. Wśród dostępnych na OTOMOTO nowych samochodów aż ¾ było wyposażonych w tzw. „automat”. Przesiadki do samochodu z automatyczną skrzynią biegów coraz częściej oczekują też poszukujący aut używanych (niemal połowa wyświetleń używanych samochodów). Choć na wtórnym rynku z roku na rok pojawia się więcej ogłoszeń z samochodami z automatyczną skrzynią biegów, to ciągle króluje skrzynia manualna – taką charakteryzowało się ⅔ samochodów używanych z ofert publikowanych na platformie.
Używana hybryda = Toyota
Mimo zapowiedzi wprowadzenia stref czystego transportu w polskich miastach, zainteresowanie używanymi samochodami hybrydowymi jest nadal na niewielkim poziomie – zaledwie 2,6% wyszukiwań aut. Dla porównania tracący na znaczeniu Diesel wciąż ma 38% udziału w wyświetleniach. Jak można się domyślać, kierowcy najczęściej szukają samochodów z klasycznym napędem benzynowym (ponad 53%).
Nie zmienia to faktu, że rośnie zainteresowanie pojazdami niskoemisyjnymi, w tym właśnie hybrydami. W tym segmencie monopol ma Toyota. Pojazdy producenta z Kraju Kwitnącej Wiśni są wyszukiwane przez prawie 41% klientów chcących kupić auto hybrydowe z drugiej ręki. Na drugim miejscu jest również inna marka należąca do tego samego koncernu, czyli Lexus z udziałem blisko 18%. Ostatnie miejsce na podium przypadło dla BMW. W tym przypadku przepaść jest jednak ogromna. Samochody z Bawarii są wyświetlane przez mniej niż 5% użytkowników serwisu.
W zestawieniu 2023 nowych hybrydowych aut Toyota Corolla wyprzedziła zeszłoroczną liderkę, czyli RAV4. Na trzecim miejscu znalazła się KIA Sportage, ale kolejne pozycje znów należą do Toyoty: C-HR oraz Yaris Cross.


Źródło: OTOMOTO
Jeśli ktoś już szuka elektryka, to wśród pojazdów używanych najczęściej jest to Tesla. Co ciekawe, klienci chętni na zakup nowego pojazdu na prąd omijają ogłoszenia amerykańskiego wytwórcy szerokim łukiem – żaden z modeli Tesli nie załapał się do TOP 10 wyświetleń wśród nowych modeli.
W przypadku nowych samochodów elektrycznych ranking zainteresowania wygrywa Škoda Enyaq, choć z gorszym wynikiem niż przed rokiem. Na drugiej pozycji znalazł się Porsche Taycan, a trzeci w zestawieniu jest Mercedes -Benz EQS.
Średnia cena wystawionych na sprzedaż nowych aut elektrycznych w ubiegłym roku wyniosła 290 tys. PLN i była o ponad 30 tys. PLN niższa niż rok wcześniej.