Śmiertelne wypadki drogowe w UE: jest lepiej, ale nie jest dobrze

Prawie 20,5 tys. osób zginęło w 2023 roku w wypadkach drogowych na terenie Unii Europejskiej. To niewiele mniej w porównaniu do roku 2022 – wskazuje raport Komisji Europejskiej, zawierający wstępne informacje na temat śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w 2023 roku. Dane pokazują, że w wielu krajach zahamowały postępy w ograniczaniu liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym. 

Testy bezpieczeństwa | Foto: Mercedes Benz

W całej UE liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych spadła w ubiegłym roku zaledwie o 1% w porównaniu z rokiem poprzednim. Chociaż to o 2 360 mniej ofiar (-10 %) w porównaniu z 2019 rokiem, jednak w wielu krajach trend spadkowy poważnie zwolnił. Od 2019 roku liczba ofiar śmiertelnych na drogach nieznacznie tylko zmniejszyła się w Hiszpanii, Francji i we Włoszech, natomiast wzrosła w Irlandii, na Łotwie, w Niderlandach, na Słowacji i w Szwecji. Belgia, Czechy, Dania, Węgry i Polska – podkreśla raport KE – są natomiast od czterech lat na dobrej drodze do osiągnięcia w 2030 roku celu UE redukcji o 50% liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach. 

Ogólny ranking wskaźników śmiertelności w poszczególnych krajach nie zmienił się znacząco. Najbezpieczniejsze drogi nadal są w Szwecji (22 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców) i Danii (27/mln). Bułgaria (82/mln) i Rumunia (81/mln) miały w 2023 roku najwyższe wskaźniki śmiertelności. Średnia w UE wyniosła 46 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. W Polsce wskaźnik ten wyniósł 52 ofiary (-35% w porównaniu do 2019 roku).  Żadnych ofiar śmiertelnych na drogach w 2023 roku nie odnotowano tylko w jednym kraju – w Liechtensteinie. 

20222023
EU4646
Islandia2421
Szwecja2222
Szwajcaria2822
Norwegia2122
Malta5026
Dania2627
Finlandia3532
Niemcy3334
Irlandia3135
Holandia3735
Hiszpania3736
Cypr4137
Luksemburg5639
Słowenia4039
Austria4143
Belgia4643
Estonia3743
Czechy5046
Francja5048
Węgry5549
Polska5052
Słowacja4952
Włochy5452
Litwa4356
Grecja6360
Portugalia6061
Chorwacja7171
Łotwa6081
Rumunia8681
Bułgaria7882
Liczba ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców – wstępne dane za 2023 rok | Źródło: Komisja Europejska

Najliczniejsze ofiary wypadków to… 

Z unijnych danych za 2022 roku (szczegółowe dane za 2023 r. nie są jeszcze dostępne) wynika, że ponad połowa (52%) śmiertelnych wypadków drogowych miała miejsce na drogach wiejskich, 38% na obszarach miejskich i 9% na autostradach. 

Poważnym problemem na drogach w krajach UE są rowerzyści: w 2022 roku zginęło ich ponad 2000. To jedyna główna grupa użytkowników dróg, która w ciągu ostatniej dekady nie odnotowała znacznego spadku liczby ofiar śmiertelnych. Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy autorzy opracowania wymieniają utrzymujący się brak odpowiedniej infrastruktury i niebezpieczne zachowanie wszystkich użytkowników dróg, takie jak przekroczenie prędkości, rozproszenie uwagi i prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu i narkotyków. 

Trzy czwarte śmiertelnych ofiar wypadków drogowych to mężczyźni (77%). Osoby w wieku powyżej 65 lat są bardziej zagrożone – stanowiły 29% wszystkich ofiar śmiertelnych na drogach, podczas gdy ich udział w populacji wynosi 21% ludności. Podobnie młodzi ludzie w wieku 18–24 lat stanowili 12% śmiertelnych ofiar wypadków drogowych (7% ludności). 

Testy bezpieczeństwa | Foto: Mercedes Benz

Udział kierowców i pasażerów samochodów wyniósł 45% wszystkich ofiar śmiertelnych, podczas gdy pieszych – 18%. Użytkownicy dwukołowych pojazdów silnikowych (motocykli i motorowerów) stanowili 19%, a rowerzyści – 10 %.  

Sytuacja zmienia się znacznie w zależności od wieku ofiar. Wśród osób powyżej 65 lat piesi stanowią 29% ofiar śmiertelnych, a rowerzyści – 17 %.  

Na niechronionych uczestników ruchu drogowego (pieszych, rowerzystów i użytkowników dwukołowych pojazdów silnikowych) przypada na obszarach miejskich prawie 70% wszystkich ofiar śmiertelnych. Do takich wypadków dochodzi w przeważającej mierze, gdy uczestniczą w nich samochody osobowe lub ciężarowe, co według autorów raportu podkreśla potrzebę poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego.  

Czytaj więcej – Analiza

Prognozy popytu na paliwa płynne w Polsce do 2030 roku

Po zawirowaniach gospodarczych spowodowanych pandemią i agresją Rosji na Ukrainę, rynek paliw w Polsce stoi przed nowymi wyzwaniami – przekonują eksperci Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Zero śmiertelnych wypadków do 2050 roku

W 2018 roku UE wyznaczyła sobie cel ograniczenia liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych i ofiar z poważnymi obrażeniami o 50% do 2030 roku. Komisja określiła zasady poprawy bezpieczeństwa w strategicznym planie działania na lata 2021–2030. W tym samym dokumencie sformułowała również plany, mające na celu osiągnięcie zerowej liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych do 2050 roku (tzw. „Wizja zero”). 

W marcu 2023 roku Komisja zaprezentowała pakiet wniosków dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym zaktualizowanych wymogów dotyczących praw jazdy i lepszego transgranicznego egzekwowania przepisów ruchu drogowego. Kluczowym celem nowych przepisów ma być poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, obejmująca m.in.: 

Komisja uznała również, że bezpieczeństwo jest warunkiem wstępnym zachęcania ludzi do jazdy na rowerze i pracuje nad przygotowaniem wytycznych dotyczących wymogów jakościowych dotyczących niechronionych uczestników ruchu drogowego, w tym rowerzystów. 

Ostateczne dane dotyczące śmiertelnych ofiar wypadków drogowych za 2023 rok zostaną opublikowane jesienią 2024 roku.

Źródło: Komisja Europejska

Spodobał się artykuł? Zostaw swój ślad