Jakie napędy preferowali Europejczycy w 2023 roku?

W Unii Europejskiej w ubiegłym roku najczęściej rejestrowano nowe auta wyposażone w silniki benzynowe, których udział w rynku wynosi 35,3%. Z kolei osobowe elektryki wywalczyły dla siebie 14,6% rynku – podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. Samochody akumulatorowo-elektryczne stały się trzecim najpopularniejszym wyborem kupujących w 2023 roku.

Foto: Canva

Rynek samochodowy w UE zakończył ubiegły rok solidnym wzrostem o 13,9% w porównaniu do 2022 roku, osiągając całoroczny wolumen 10,5 mln sztuk. Wszystkie unijne rynki odnotowały wzrost, z wyjątkiem Węgier, gdzie sprzedaż spadła o 3,4%. Dwucyfrowe wzrosty odnotowano na większości rynków, w tym na trzech największych: Włochy +18,9%, Hiszpania +16,7% i Francja +16,1%. Z kolei Niemcy odnotowały skromniejszy wzrost o 7,3% rok do roku, na co wpływ miały słabsze grudniowe wyniki.

Samochody elektryczne (BEV) 

W grudniu 2023 roku sprzedaż nowych, osobowych samochodów elektrycznych spadła w UE po raz pierwszy od 16 miesięcy. Zakup 160 700 aut oznacza spadek o 16,9% w porównaniu do grudnia 2022 roku. Zdaniem ekspertów ACEA na taki wynik grudniowej sprzedaży największy wpływ miały stosunkowo dobre wyniki zanotowane przez auta elektryczne w grudniu 2022 roku i znaczne pogorszenie koniunktury w Niemczech, które są największym rynkiem dla tego typu napędu. Nasz zachodni sąsiad odnotował spadek sprzedaży aż o 47,6%. Mimo grudniowych spadków, cały rok 2023 zamknęliśmy sprzedażą na poziomie ponad 1,5 mln sztuk i było to o 37% więcej w porównaniu z 2022 rokiem. Udział elektryków w unijnym rynku osiągnął w minionym roku 14,6%. 

Foto: ACEA

Hybrydy (HEV) i plug-in (PHEV)

Liczba rejestracji klasycznych hybryd (HEV) w UE wzrosła w 2023 roku o 29,5%, do czego w głównej mierze przyczyniły się dobre wyniki na największych rynkach. W Niemczech odnotowano wzrost o 38%, we Francji o 32,6%, a w Hiszpanii o 24,3%. Rejestracja w ubiegłym roku ponad 2,7 mln tego typu aut oznacza, że segment ten w 2023 roku stanowił już ¼ unijnego rynku. 

Unijny rynek aut hybrydowych typu plug-in zmniejszył się w 2023 roku o 7% w porównaniu z 2022 rokiem. Udział PHEV w rynku to obecnie 7,7%. Największy wpływ na ubiegłoroczny wynik sprzedaży hybryd typu plug-in miała końcówka roku. W grudniu zarejestrowano 71 546 sztuk w grudniu, a to oznacza spadek o 40,2% r/r. Wzrosty na kluczowych rynkach dla tego segmentu – w Belgii +19,7% i Francji +17,3%, były niewystarczające, aby zrównoważyć znaczny spadek w Niemczech o 74,4%, największym rynku dla tego źródła zasilania. 

Foto: ACEA

Silniki benzynowe oraz Diesla

Unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł w grudniu 2023 roku o 5,1%, napędzany znaczącym wzrostem sprzedaży na kluczowych rynkach, takich jak Włochy +24,9% i Niemcy +16,1%. Doprowadziło to do sprzedaży łącznie w 2023 roku 3,7 mln aut, co stanowi wzrost o 10,6% w porównaniu z 2022 rokiem. Pomimo utrzymania pozycji lidera z udziałem w rynku na poziomie 35,3%, samochody benzynowe odnotowały niewielki spadek udziału w rynku o 1,1 p.p. 

Widać wyraźnie, że Unia Europejska odwraca się od aut z silnikami wysokoprężnymi. W 2023 roku sprzedaż samochodów z takim napędem osiągnęła 1,4 mln sztuk, co stanowiło udział w rynku na poziomie 13,6%, spadając z 16,4% w 2022 roku. Spadek rok do roku był mocno widoczny w grudniu na kilku kluczowych rynkach, w tym na trzech największych: w Hiszpanii -26,5%, we Francji -22,2% i we Włoszech -19,7%. Niemcy odbiegały jednak od tego trendu z 10,3% wzrostem rejestracji aut z silnikami wysokoprężnymi.

Preferencje Polaków

Polska na tle krajów wspólnoty wypada całkiem dobrze. Jak wynika z danych ACEA, nasz rynek rośnie nieprzerwanie od 17 miesięcy. W 2023 porównaniu z 2022 rokiem sprzedaż wzrosła o 13,2% osiągając poziom 475 032 aut. Pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych jesteśmy szóstym rynkiem w UE. Aż o 51,3% wzrosła sprzedaż samochodów elektrycznych (BEV). Liczba rejestracji hybrydy plug-in (PHEV) wzrosła przez rok o 34,7%, natomiast klasycznych hybrydy (HEV) o 26,1%. Niewielki wzrost rejestracji o 1,9% odnotowały auta osobowe z silnikami diesla. Co ciekawe o 1,3% spadła liczba rejestracji samochodów benzynowych, ale w tym segmencie odnotowano w ubiegłym roku najwięcej rejestracji – 198 064 pojazdów. Warto jednak pamiętać, że auta z silnikami benzynowymi oraz klasyczne hybrydy (HEV) to 81,1% wszystkich rejestracji aut osobowych w Polsce w 2023 roku. 

Źródło: ACEA, Samar.pl, 
Spodobał się artykuł? Zostaw swój ślad