Kia EV9 została uznana przez dziennikarki, wybierające Światowy Samochód Roku Kobiet, najlepszym samochodem świata 2024 roku. Ogłoszenie rezultatów zbiegło się z Międzynarodowym Dniem Kobiet, co jest dobrą okazją, aby przyjrzeć się rosnącej, a często niedocenianej, roli Pań w branży motoryzacyjnej.
Kia EV9 | Foto: Kia
Światowy Samochód Roku Kobiet wybrało 75 dziennikarek motoryzacyjnych pochodzących z 52 krajów (w tym dwie z Polski). Spośród 63 modeli aut w pierwszej rundzie głosowania wyłoniono zwycięskie samochody w poszczególnych kategoriach:
- Volvo EX30 (samochód rodzinny)
- BMW Seria 5 (duży samochód)
- Kia EV9 (SUV)
- Volkswagen Amarok (4×4 i pick-up)
- Aston Martin DB12 (ekskluzywny samochód)
W kolejnej turze głosowania jury dokonało wyboru Najlepszego Samochodu Świata na rok 2024, którym została KIA EV9.
Tegoroczne wybory były szczególnie trudne ze względu na doskonały poziom wszystkich kandydatów. Każdy z finalistów miał wystarczające zasługi, aby zdobyć trofeum. Kia EV9 zwyciężyła nad rywalami, ponieważ jest pojazdem zdolnym zaspokoić potrzeby konsumentów na całym świecie.
Marta Garcia, prezes wykonawcza WWCOTY






Kia EV9 | Foto: Kia
Motoryzacja okiem kobiet
Światowy Samochód Roku Kobiet to jedyna na świecie grupa przyznająca nagrody samochodowe, w skład której wchodzą wyłącznie dziennikarki motoryzacyjne. Została stworzona w 2009 roku przez nowozelandzką dziennikarkę Sandy Myhre. Jak można przeczytać na stronie organizacji:
„celem tej wyjątkowej nagrody jest wyróżnienie najlepszych samochodów roku i oddanie głosu kobietom w świecie motoryzacji. Kryteria głosowania opierają się na tych samych zasadach, którymi kieruje się każdy kierowca przy wyborze samochodu. Jurorki nie wybierają „samochodu kobiety”, ponieważ samochody nie są przypisane płci. Podczas oddawania głosów brane są pod uwagę między innymi takie aspekty, jak bezpieczeństwo, jakość, cena, design, łatwość prowadzenia, korzyści i wpływ na środowisko. Jednak poza wyborem najlepszych samochodów roku naszym celem jest także zapewnienie widoczności kobiet w świecie motoryzacji i przyczynienie się do tego, aby ich głos był słyszalny na wszystkich kontynentach, ponieważ mobilność dla kobiety oznacza dostęp do wielu możliwości osobistych i zawodowych”.
Women’s Worldwide Car of the Year to chyba najbardziej znana, ale nie jedyna inicjatywa zrzeszająca kobiety, które zawodowo związane są z motoryzacją. Założona w 2019 roku Women Automotive Network jest międzynarodową platformą, której celem jest wspieranie i wzmacnianie pozycji kobiet i ich sojuszników w branży motoryzacyjnej. Obecnie w pracach platformy uczestniczy ponad 34 tys. podmiotów. Inną inicjatywą jest powstała w 2014 roku organizacja Women in Automotive, która również stawia na wzmacnianie pozycji, mentoring i rozwój kobiet w branży motoryzacyjnej.
Lekcja do odrobienia
Takie inicjatywy świadczą o rosnącej roli kobiet w branży motoryzacyjnej. Przez całe lata bowiem była ona postrzegana jako jeden z bardziej konserwatywnych sektorów gospodarki, bastion mężczyzn, który kobietom miał niewiele do zaoferowania. Jak wskazują autorzy badania „Automotive – Globalne Trendy HR 2024”, przeprowadzonego przez Gi Group, jedną z czołowych międzynarodowych agencji pracy i doradztwa personalnego:
„nawet jeśli firmy motoryzacyjne dążą do przyciągnięcia i zatrzymania większej liczby kobiet, istnieją poważne przeszkody do pokonania. (…) Choć 80% (w ujęciu globalnym) organizacji aktywnie działa na rzecz zniwelowania różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn, tylko 50,3% zapewnia równe płace, a zaledwie 40,8% oferuje elastyczną organizację pracy oraz wsparcie w zakresie urlopów rodzicielskich i opieki nad dziećmi”.
Autorzy raportu wskazują, że główną przyczyną, dla której kobiety nie podejmują pracy w branży motoryzacyjnej, jest brak inspirujących postaci (38,4%), a także stereotypy związane z postrzeganiem branży jako „typowo męskiej” (38,1%).
Jak z kolei wynika z raportu „Równość kobiet i mężczyzn w sektorze motoryzacyjnym” autorstwa Kingi Wysieńskiej-Di Carlo, przygotowanego w ramach Sektorowej Rady ds. Kompetencji przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, kobiety stanowią tylko ¼ wśród zatrudnionych w przemyśle motoryzacyjnym w USA i w Unii Europejskiej. W Polsce jest tylko nieco lepiej: co trzecia zatrudniona w motoryzacji osoba to kobieta. Jednak luka płacowa w sektorach produkcji oraz handlu hurtowym i detalicznym oraz napraw pojazdów samochodowych należy do jednych z najwyższych w Polsce (wynosi odpowiednio 20% i 27%).

Czytaj więcej – Analiza
Nowe auta kupujemy w piątek rano
Być może z perspektywy kupującego nie ma to znaczenia w którym dniu tygodnia kupujemy auto w salonie – ważne, że kupujemy nowy samochód. Okazuje się jednak, że ruch w polskich salonach maleje a i tak kupujemy więcej coraz droższych nowych aut.
Motoryzacja jest kobietą
Pierwszą kobietą-projektantką zatrudnioną w Fordzie była Mimi Vandermolen. Nadzorowała między innymi prace nad modelem Ford Probe w 1992 roku. Inną cenioną projektantką była Anne Asensio – pomysłodawczynią konceptu Renault Scenic i jego wersji MPV. Z kolei Diane Allen zaprojektowała modele Nissan 350Z i Nissan 370Z, a Juliane Blasi była odpowiedzialna za design drugiej generacji BMW Z4.
Biorąc pod uwagę najwyższy poziom w hierarchii firmowej (czyli kadrę zarządzającą – CEO, CFO, etc.), w 2018 roku w dwudziestu czołowych firmach motoryzacyjnych z listy Fortune Global 500 tylko16 kobiet zajmowało stanowiska kierownicze (kobiety stanowiły tylko 8% wśród osób na stanowiskach kierowniczych tych firm).
Sytuacja kobiet w firmach motoryzacyjnych wydaje się jednak poprawiać, czego egzemplifikacją jest Linda Jackson, dyrektor generalna Citroena w latach 2014-2020, a obecnie dyrektor generalna w Peugeocie. W Polsce dobrym przykładem na udział kobiet w zarządzaniu firmą motoryzacyjną jest zarząd fabryki Volkswagena w Poznaniu, składający się wyłącznie z kobiet.


Warto również pamiętać o wkładzie kobiet w rozwój motoryzacji. I to od samego jej zarania. Amerykanka Mary Anderson opatentowała w 1903 roku wynalazek wycieraczek samochodowych. Początkowo nie odniosły one sukcesu rynkowego, gdyż obawiano się, że będą rozpraszać kierowców. Wynalazkiem zainteresowano się dopiero na początku lat 20., już po wygaśnięciu patentu, dlatego Anderson nigdy nie otrzymała wynagrodzenia za swoje wysiłki. W 1917 roku Charlotte Bridgwood opatentowała pierwsze wycieraczkisterowane elektrycznie. June McCarrol pierwsza namalowała pasy ruchu w 1917 roku w Kalifornii, co dało impuls do stworzenia systemu znaków poziomych, który do dziś obowiązuje w całym świecie.
Jak podkreślają autorzy raportu „Automotive – Globalne Trendy HR 2024”:
„motoryzacja, niegdyś postrzegana jako zdominowana przez mężczyzn, obecnie przyjmuje bardziej inkluzywny sposób myślenia. Nowe technologie i metody pracy przyciągają do sektora coraz więcej kobiet, wnoszących nie tylko cenne umiejętności, ale również unikalną perspektywę konsumencką”.