Wiele krajów europejskich oferuje różnorodne wsparcie finansowe, aby przyspieszyć wdrażanie pojazdów bezemisyjnych, takich jak ciężarówki, autobusy i furgonetki.

Foto: Canva
Najnowszy raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), dostarcza kompleksowych informacji na temat korzyści podatkowych i zachęt do nabycia pojazdów bezemisyjnych oraz infrastruktury do ładowania i tankowania w UE, Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
Okazuje się, że około jedna trzecia państw UE nie oferuje zachęt dla operatorów transportu komercyjnego w momencie, gdy UE właśnie zatwierdziła najbardziej ambitne na świecie cele redukcji emisji CO2 dla producentów pojazdów. W opinii analityków ACEA, bardziej solidne i ukierunkowane programy wspierające operatorów pojazdów ciężarowych, większa harmonizacja na poziomie UE oraz silny nacisk na dedykowaną infrastrukturę ładowania i tankowania są kluczowymi elementami, aby więcej ciężarówek i autobusów bezemisyjnych pojawiło się na naszych drogach.
Najważniejsze informacje:
- Około jedna trzecia państw członkowskich UE nie oferuje żadnych zachęt do nabywania pojazdów komercyjnych.
- Tylko sześć krajów oferuje zachęty dotyczące infrastruktury.
- W czterech krajach nie ma żadnych korzyści podatkowych: Estonia, Węgry, Holandia, Wielka Brytania

Czytaj więcej – Analiza
Elektryczna rewolucja 2024: Jak Europa wspiera pojazdy na prąd
Wiele krajów europejskich oferuje wsparcie fiskalne w celu stymulowania popytu na samochody elektryczne, jednak korzyści podatkowe i zachęty różnią się znacznie między sobą. Nowy raport na rok 2024 ACEA przedstawia kompleksowy przegląd korzyści podatkowych i zachęt dla pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania w 27 państwach członkowskich UE, a także w Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
Kraj | Korzyści podatkowe i zachęty |
Austria | Odliczenie VAT i zwolnienie z podatku dla pojazdów komercyjnych, w tym BEV, FCEV, PHEV, HEV i EREV używanych do celów biznesowych. Zwolnienie z podatku dla wszystkich pojazdów komercyjnych o zerowej emisji (np. BEV i FCEV). Bonus za nabycie pojazdów komercyjnych (importer + bonus federalny) do końca 2024 roku: 2 000 EUR + 18 000 EUR za e-autobusy (M2) 0 EUR + 52 000 EUR za e-autobusy (M3, ≤ 39 osób, w tym kierowca) 0 EUR + 78 000 EUR za e-autobusy (M3, 40-120 osób w tym kierowca) 0 EUR + 130 000 EUR za e-autobusy (M3, > 120 osób w tym kierowca) 2 000 EUR + 4 000 EUR za e-pojazdy (N1, 2-2,5t) 2 000 EUR + 8 000 EUR za e-pojazdy (N1, > 2,5t) 2 000 EUR + 22 000 EUR za e-pojazdy (N2) 7 000 EUR + 65 000 EUR za e-pojazdy (N3) Prowincje i gminy mogą przyznawać dodatkowe zachęty. Bonus (do końca 2024 roku) za nabycie następującej infrastruktury ładowania: Dostęp publiczny: 1 000 EUR za punkty ładowania AC-normal (≤ 22 kW) 9 000 EUR za punkty ładowania DC-quick (< 100 kW) 18 000 EUR za punkty ładowania DC-quick (100-300 kW) 30 000 EUR za punkty ładowania DC-quick (≥ 300 kW) Dostęp prywatny: 500 EUR za punkty ładowania AC-normal (≤ 22 kW) 3 000 EUR za punkty ładowania DC-quick (< 50 kW) 7 500 EUR za punkty ładowania DC-quick (50-100 kW) 15 000 EUR za punkty ładowania DC-quick (≥ 100 kW) Prowincje i gminy mogą przyznawać również dodatkowe zachęty. |
Belgia | Bruksela i Walonia: minimalne stawki dla BEV i FCEV (38,64 EUR/rok dla N1). Flandria: N1 BEV i FCEV są zwolnione z podatku. 6% VAT (zamiast 21%) na zużycie energii elektrycznej. Wszystkie regiony: 35% odliczenie inwestycyjne w nowe BEV i FCEV (N1−3) oraz związana z tym infrastruktura ładowania i tankowania. Bruksela: dla mikro lub małych firm, do 15 000 EUR na wymianę maksymalnie trzech pojazdów N1/rok. Flandria (dla MŚP): 40% dodatkowych kosztów do 400 000 EUR/pojazd dla maksymalnie dwóch BEV (N2 i/lub N3) 27,5% dodatkowych kosztów do 600 000 EUR/pojazd dla maksymalnie dwóch BEV (M2 i/lub M3) 22,5% dodatkowych kosztów do 350 000 EUR/pojazd dla maksymalnie dwóch FCEV (N2 i/lub N3) Więcej szczegółów: Ekologiczna premia plus | Agencja Innowacji i Przedsiębiorczości (vlaio.be) Flandria (dla osób fizycznych, organizacji non-profit i platform współdzielenia pojazdów): Premia 5 000 EUR w 2024 roku dla nowych furgonetek o zerowej emisji (N1) z limitem cenowym 40 000 EUR (w tym VAT). Używane furgonetki o zerowej emisji, mające co najmniej trzy lata i cenę katalogową poniżej 60 000 EUR, również mogą korzystać z tego grantu w wysokości 3 000 EUR. |
Bułgaria | Zwolnienie dla pojazdów elektrycznych. |
Chorwacja | Brak akcyzy na pojazdy elektryczne. Zwolnienie z specjalnego podatku środowiskowego dla pojazdów elektrycznych. Program zachęt (raz w roku, ograniczone fundusze): N1 (≤ 50 000 EUR): do 5 000 EUR dla PHEV do 9 000 EUR dla BEV lub FCEV N2, N3, M2, M3: maksymalnie 53 089 EUR na firmę dla BEV, PHEV lub FCEV do 40% funduszy na pojazd maksymalna kwota zależy od kategorii Termin nabycia to 31 grudnia 2024 roku. Pojazd musi być utrzymywany przez dwa lata. |
Cypr | Zwolnienie dla pojazdów emitujących ≤ 120g CO2/km. Minimalna stawka dla pojazdów emitujących ≤ 120g CO2/km. Do 12 000 EUR na złomowanie i wymianę na pojazd emitujący < 50g CO2/km kosztujący ≤ 80 000 EUR. Do 100 000 EUR dla e-autobusów i 20 000 EUR dla e-ciężarówek. |
Czechy | BEV, FCEV i PHEV emitujące ≤ 50g CO2/km są zwolnione z opłat rejestracyjnych (ze specjalną tablicą rejestracyjną). BEV, FCEV i PHEV zwolnione z podatku drogowego. Opłata drogowa: BEV zwolnione PHEV emitujące ≤ 50g CO2/km płacą 25% Skrócony okres amortyzacji dla stacji ładowania z 10 do pięciu lat (wallboxy i samodzielne stacje ładowania). Przyspieszona amortyzacja dla BEV i FCEV. Zmniejszona opłata: BEV: 0,25% PHEV: 0,5% do końca 2025 roku Zachęty do nabycia pojazdów o zerowej emisji i infrastruktury ładowania dla organów państwowych i samorządowych. Gwarantowane zniżki na pożyczki na BEV i FCEV (N1 i N2 do 4,5 ton (t)) oraz stacje ładowania dla MŚP, z całkowitym budżetem 1,95 mld CZK. Wsparcie Ministerstwa Transportu dla rozwoju publicznej infrastruktury ładowania i tankowania dla BEV i FCEV, z całkowitym budżetem 6 mld CZK. Wsparcie Ministerstwa Środowiska dla rozwoju infrastruktury niepublicznej (gminy, budynki mieszkalne i domy). |
Dania | Pojazdy o zerowej emisji (maksymalnie 4 000 kg): Płacą 40% podatku rejestracyjnego Dodatkowe odliczenie podatku rejestracyjnego w wysokości 76 250 DKK Odliczenie wartości opodatkowanej o 500 DKK na kWh pojemności baterii (maksymalnie 45 kWh) Pojazdy niskoemisyjne emitujące < 50g CO2/km (maksymalna całkowita waga 4 000 kg): 60% podatku rejestracyjnego Dodatkowe odliczenie podatku rejestracyjnego w wysokości 46 250 DKK Odliczenie wartości opodatkowanej o 500 DKK Podatki od własności są oparte na emisji CO2. Pojazdy o zerowej emisji i pojazdy z emisją CO2 maksymalnie 58g/km płacą minimalną półroczną stawkę podatku w wysokości 390 DKK. |
Estonia | Nowe BEV i FCEV N1 (zakup i leasing): 5 000 EUR/pojazd dla osób fizycznych 4 000 EUR/pojazd dla osób prawnych |
Finlandia | Furgonetki o zerowej emisji są zwolnione z podatków rejestracyjnych od 1 października 2021 roku. 2 000–6 000 EUR na furgonetki elektryczne i na ogniwa paliwowe (2022-24). 6 000−50 000 EUR na ciężarówki elektryczne i na ogniwa paliwowe (2022-24). |
Francja | Regiony zwolnione (całkowicie lub w 50%) dla pojazdów napędzanych alternatywnie (tj. elektrycznych, hybrydowych, CNG, LPG i E85). BEV, FCEV i PHEV (z zasięgiem > 50 km) są zwolnione z malusa masowego. Premia za nowy N1 (lub N2 ≤ 3,5t po odliczeniu wagi zwolnienia), BEV lub FCEV: 8 000 EUR dla gospodarstw domowych o niskich dochodach 5 000 EUR dla innych gospodarstw domowych 3 000 EUR dla podmiotów prawnych Program złomowania dla używanych lub nowych BEV lub FCEV, w zależności od wagi: Klasa N1 I: 4 000 EUR Klasa N1 II: 6 000 EUR Klasa N1 III lub N2 (z wagą zwolnienia): 8 000 EUR |
Niemcy | 10-letnie zwolnienie dla BEV i FCEV zarejestrowanych do 31 grudnia 2025 roku. Zwolnienie jest przyznawane do 31 grudnia 2030 roku. Zwolnienie z rocznego podatku drogowego dla pojazdów emitujących ≤ 95g CO2/km. |
Grecja | Brak podatku rejestracyjnego dla furgonetek, ciężarówek i tirów z napędem elektrycznym. 30% zwrotu ceny netto (NRP) dla furgonetek elektrycznych (do 8 000 EUR), plus 1 000 EUR za złomowanie. |
Węgry | Brak zachęt |
Irlandia | Ulga 5 000 EUR dla BEV do 40 000 EUR. Ulga zmniejsza się powyżej 40 000 EUR i kończy na 50 000 EUR. Minimalna stawka (120 EUR rocznie) dla BEV. Obniżona stawka (140 EUR rocznie) dla PHEV ≤ 50g CO2/km. Dla osób fizycznych w 2021 roku: Do 5 000 EUR dla BEV Do 5 000 EUR dla PHEV z ≤ 50g CO2/km i pełnym zasięgiem elektrycznym ≥ 50 km Do 3 800 EUR dla furgonetek elektrycznych |
Włochy | BEV: Pięcioletnie zwolnienie od pierwszej rejestracji. Po tym okresie stosowana jest 75% stawka podatkowa dla pojazdów benzynowych. HEV: Zastosowanie minimalnej stawki ryczałtowej (2,58 EUR/kW). Niektóre regiony stosują zniżki na podatki od posiadania. Dla pojazdów N1 i N2 (tylko dla MŚP): BEV/FCEV: 0−1,49t: 2 200 EUR (bez złomowania); 4 000 EUR (ze złomowaniem Euro 0–4) 1,5−2,5t: 4 500 EUR (bez złomowania); 8 000 EUR (ze złomowaniem Euro 0–4) 2,51−3,49t: 10 000 EUR (bez złomowania); 12 000 EUR (ze złomowaniem Euro 0–4) 3,5−4,24t: 14 000 EUR (bez złomowania); 16 000 EUR (ze złomowaniem Euro 0–4) 4,25−7,2t: 16 000 EUR (bez złomowania); 18 000 EUR (ze złomowaniem Euro 0–4) PHEV/HEV (ze złomowaniem Euro 0–4) 0−1,49t: 1 500 EUR 1,5−2,5t: 2 500 EUR 2,51−3,49t: 3 000 EUR 3,5−4,24t: 4 500 EUR 4,25−7,2t: 5 500 EUR |
Łotwa | Zwolnienie z opłaty rejestracyjnej dla BEV (tylko pierwsza rejestracja). |
Litwa | Zwolnienie dla pojazdów elektrycznych (tylko pierwsza rejestracja). |
Luksemburg | Tylko 50% podatku administracyjnego. Minimalna stawka 30 EUR/rok dla pojazdów o zerowej emisji. BEV: ≤ 18 kWh: 8 000 EUR 18 kWh: 3 000 EUR |
Malta | Minimalna stawka dla pojazdów emitujących ≤ 100g CO2/km. Minimalna stawka dla pojazdów emitujących ≤ 100g CO2/km. BEV dla osób fizycznych: N1: 11 000 EUR za BEV M2 i N2: 40% ceny sprzedaży, z limitem 70 000 EUR BEV dla firm: N1: do 20 000 EUR M2 i N2: do 70 000 EUR M3 i N3: do 400 000 EUR Dodatkowe zachęty, jeśli są ustanowione i działają w określonych lokalizacjach Dodatkowa dotacja na złomowanie pojazdu mającego ≥ 10 lat. |
Holandia | Program dotacji na zakup ciężarówek o zerowej emisji (AanZET) dla przedsiębiorców i organizacji non-profit na zakup/leasing nowej ciężarówki o zerowej emisji (dostępny od 26 marca do 24 maja 2024 roku). Całkowity budżet: 45 mln EUR (podlega zatwierdzeniu przez parlament). Program dotacji (SEBA) dla przedsiębiorców na zakup/lease nowego pojazdu N1 lub N2 ważącego do 4 250 kg. Odliczenie inwestycji ekologicznych (MIA) dla furgonetek elektrycznych na baterie i ogniwa paliwowe. |
Polska | Zwolnienie dla BEV i FCEV. Zwolnienie dla PHEV do 2 000 cm3 do końca 2029 roku. Amortyzacja: do 225 000 PLN dla BEV i FCEV do 150 000 PLN dla pojazdów emitujących 0−50g CO2/km do 100 000 PLN dla pojazdów emitujących > 50g CO2/km |
Portugalia | Zwolnienie dla BEV. Firmy (ograniczone do pojazdów N1): 6 000 EUR na zakup nowego BEV. |
Rumunia | Zwolnienie dla BEV. |
Słowacja | Opłata rejestracyjna: BEV: maksymalna opłata 33 EUR PHEV: 50% zniżki Podatek drogowy: Zwolnienie dla BEV 50% dla PHEV Przyspieszona amortyzacja dla BEV i PHEV z czterech do dwóch lat. |
Słowenia | Minimalna dodatkowa stawka podatkowa (0,5%) dla BEV. |
Hiszpania | Zwolnienie z „specjalnego podatku” dla pojazdów emitujących ≤ 120g CO2/km. Wyspy Kanaryjskie: zwolnienie z VAT dla pojazdów napędzanych alternatywnie (np. BEV, FCEV, PHEV, EREV i HEV) emitujących ≤ 110g CO2/km. 75% zniżki dla BEV w głównych miastach (np. Barcelona, Madryt, Walencja, Saragossa itp.). Wczesna amortyzacja dla BEV, PHEV, FCEV i inwestycji w infrastrukturę. Program zachęt (MOVES III) do 31 lipca 2024 roku: Furgonetki: 7 000−9 000 EUR dla osób prywatnych, w zależności od złomowania Dodatkowe 1 000 EUR od producentów pojazdów Program zachęt (MOVES III) do 31 lipca 2024 roku: Działalność gospodarcza, osoby prywatne, wspólnoty sąsiedzkie i administracja: 70% kosztów kwalifikowanych Firmy i punkty ładowania publiczne (moc ≤ 50 kW): 35% kosztów kwalifikowanych dla dużych firm, 45% dla średnich firm i 55% dla małych firm Firmy i punkty ładowania publiczne (moc > 50 kW): 30% kosztów kwalifikowanych Kwota zwiększona, jeśli lokalizacja znajduje się w gminach liczących mniej niż 5 000 mieszkańców. |
Szwecja | N1: Niska roczna stawka podatku drogowego (360 SEK) dla pojazdów o zerowej emisji i PHEV. Elektryczne lekkie ciężarówki (≤ 3,5t): dla firm, gmin i regionów; do 50 000 SEK na ciężarówkę. Środowiskowe ciężarówki (> 3,5t): dla firm, gmin i regionów; maksymalnie 20% ceny. Wielkość tej premii klimatycznej jest obliczana na podstawie: czy ciężarówka jest elektryczna i bezemisyjna, czy ekologicznie czysta (pojazd hybrydowy napędzany elektrycznością i odnawialnym paliwem) lub ciężarówka na gaz; jakie są koszty kwalifikowane; oraz kto jest beneficjentem. Premia na elektryczne autobusy, na podstawie następujących kryteriów kwalifikowalności: Organ transportu publicznego, gmina lub spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (uprawniona do zamówień na transport publiczny) BEV, FCEV, PHEV lub inne odnawialne paliwo, z pojemnością ≥ 15 pasażerów Pojazd zarejestrowany jako autobus klasy II lub III w rejestrze Szwedzkiej Agencji Transportu (autobusy klasy I, tj. autobusy miejskie, nie są kwalifikowane) Operatorzy transportu publicznego i firmy kupujące autobus elektryczny mają różne poziomy wsparcia. Wielkość premii na elektryczne autobusy jest obliczana na podstawie poziomu emisji, kosztów kwalifikowanych i beneficjenta. „Ladda bilen”: Szwedzka Agencja Ochrony Środowiska przyznaje dotacje na różne typy infrastruktury ładowania AC (mieszkańcy, pracownicy, firmy i organizacje). Wsparcie od „Klimatklivet” na ładowanie DC dla własnych pojazdów firmowych. |
Islandia | Dla N1: 3 350 EUR/500 000 ISK za nowy BEV z ceną detaliczną < 67 000 EUR/10 mln ISK 2 700 EUR/400 000 ISK za używany BEV o wieku < jednego roku z ceną detaliczną < 67 000 EUR/10 mln ISK Całkowita kwota przeznaczona na dotacje dla pojazdów o zerowej emisji (wszystkie kategorie) wynosi 50 250 000 EUR/7,5 mld ISK w 2024 roku Specjalna dotacja jest stosowana dla infrastruktury pojazdów o zerowej emisji, statków i samolotów. Całkowita kwota przeznaczona wynosi 6 mln EUR/900 mln ISK. Dodatkowe dotacje na podłączenie energii elektrycznej do większych pojazdów transportowych (M2 i M3) oraz sprzętu transportowego (zgodnie z ustawą o elektryczności, nr 65/2003). |
Norwegia | Odliczenie podatkowe dla pojazdów emitujących < 84g CO2/km. |
Szwajcaria | Pojazdy o wadze > 3,5t napędzane silnikiem elektrycznym są zwolnione z opłaty za pojazdy ciężkie uzależnionej od odległości (HVF). Różne kantony/gminy przyczyniają się do kosztów instalacji elektromobilności. |
Wielka Brytania | Małe furgonetki: 35% zniżki (maksymalnie 2 500 GBP) < 2 500 kg masy całkowitej pojazdu < 50g/km emisji CO2 i zdolność do pokonania ≥ 96 km bez emisji Duże furgonetki: Maksymalnie 5 000 GBP 2 500–4 250 kg masy całkowitej pojazdu < 50g/km emisji CO2 i zdolność do pokonania ≥ 96 km bez emisji Ciężarówki: 20% zniżki (maksymalnie 16 000 GBP) 4 250–12 000 kg masy całkowitej Emisja CO2 ≥ 50% mniejsza niż w przypadku równoważnego konwencjonalnego pojazdu Euro VI, przewożącego taką samą pojemność i zdolnego do pokonania ≥ 96 km bez emisji |