Elektryczna rewolucja 2024: Jak Europa wspiera pojazdy użytkowe na prąd

Wiele krajów europejskich oferuje różnorodne wsparcie finansowe, aby przyspieszyć wdrażanie pojazdów bezemisyjnych, takich jak ciężarówki, autobusy i furgonetki.

Foto: Canva

Najnowszy raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), dostarcza kompleksowych informacji na temat korzyści podatkowych i zachęt do nabycia pojazdów bezemisyjnych oraz infrastruktury do ładowania i tankowania w UE, Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

Okazuje się, że około jedna trzecia państw UE nie oferuje zachęt dla operatorów transportu komercyjnego w momencie, gdy UE właśnie zatwierdziła najbardziej ambitne na świecie cele redukcji emisji CO2 dla producentów pojazdów. W opinii analityków ACEA, bardziej solidne i ukierunkowane programy wspierające operatorów pojazdów ciężarowych, większa harmonizacja na poziomie UE oraz silny nacisk na dedykowaną infrastrukturę ładowania i tankowania są kluczowymi elementami, aby więcej ciężarówek i autobusów bezemisyjnych pojawiło się na naszych drogach.

Najważniejsze informacje: 

Czytaj więcej – Analiza

Elektryczna rewolucja 2024: Jak Europa wspiera pojazdy na prąd

Wiele krajów europejskich oferuje wsparcie fiskalne w celu stymulowania popytu na samochody elektryczne, jednak korzyści podatkowe i zachęty różnią się znacznie między sobą. Nowy raport na rok 2024 ACEA przedstawia kompleksowy przegląd korzyści podatkowych i zachęt dla pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania w 27 państwach członkowskich UE, a także w Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

KrajKorzyści podatkowe i zachęty
AustriaOdliczenie VAT i zwolnienie z podatku dla pojazdów komercyjnych, w tym BEV, FCEV, PHEV, HEV i EREV używanych do celów biznesowych.
Zwolnienie z podatku dla wszystkich pojazdów komercyjnych o zerowej emisji (np. BEV i FCEV).
Bonus za nabycie pojazdów komercyjnych (importer + bonus federalny) do końca 2024 roku:
2 000 EUR + 18 000 EUR za e-autobusy (M2)
0 EUR + 52 000 EUR za e-autobusy (M3, ≤ 39 osób, w tym kierowca)
0 EUR + 78 000 EUR za e-autobusy (M3, 40-120 osób w tym kierowca)
0 EUR + 130 000 EUR za e-autobusy (M3, > 120 osób w tym kierowca)
2 000 EUR + 4 000 EUR za e-pojazdy (N1, 2-2,5t)
2 000 EUR + 8 000 EUR za e-pojazdy (N1, > 2,5t)
2 000 EUR + 22 000 EUR za e-pojazdy (N2)
7 000 EUR + 65 000 EUR za e-pojazdy (N3)
Prowincje i gminy mogą przyznawać dodatkowe zachęty.
Bonus (do końca 2024 roku) za nabycie następującej infrastruktury ładowania:
Dostęp publiczny:
1 000 EUR za punkty ładowania AC-normal (≤ 22 kW)
9 000 EUR za punkty ładowania DC-quick (< 100 kW)
18 000 EUR za punkty ładowania DC-quick (100-300 kW)
30 000 EUR za punkty ładowania DC-quick (≥ 300 kW)
Dostęp prywatny:
500 EUR za punkty ładowania AC-normal (≤ 22 kW)
3 000 EUR za punkty ładowania DC-quick (< 50 kW)
7 500 EUR za punkty ładowania DC-quick (50-100 kW)
15 000 EUR za punkty ładowania DC-quick (≥ 100 kW)
Prowincje i gminy mogą przyznawać również dodatkowe zachęty.
BelgiaBruksela i Walonia: minimalne stawki dla BEV i FCEV (38,64 EUR/rok dla N1).
Flandria: N1 BEV i FCEV są zwolnione z podatku.
6% VAT (zamiast 21%) na zużycie energii elektrycznej.
Wszystkie regiony: 35% odliczenie inwestycyjne w nowe BEV i FCEV (N1−3) oraz związana z tym infrastruktura ładowania i tankowania.
Bruksela: dla mikro lub małych firm, do 15 000 EUR na wymianę maksymalnie trzech pojazdów N1/rok.
Flandria (dla MŚP):
40% dodatkowych kosztów do 400 000 EUR/pojazd dla maksymalnie dwóch BEV (N2 i/lub N3)
27,5% dodatkowych kosztów do 600 000 EUR/pojazd dla maksymalnie dwóch BEV (M2 i/lub M3)
22,5% dodatkowych kosztów do 350 000 EUR/pojazd dla maksymalnie dwóch FCEV (N2 i/lub N3)
Więcej szczegółów: Ekologiczna premia plus | Agencja Innowacji i Przedsiębiorczości (vlaio.be)
Flandria (dla osób fizycznych, organizacji non-profit i platform współdzielenia pojazdów):
Premia 5 000 EUR w 2024 roku dla nowych furgonetek o zerowej emisji (N1) z limitem cenowym 40 000 EUR (w tym VAT).
Używane furgonetki o zerowej emisji, mające co najmniej trzy lata i cenę katalogową poniżej 60 000 EUR, również mogą korzystać z tego grantu w wysokości 3 000 EUR.
BułgariaZwolnienie dla pojazdów elektrycznych.
ChorwacjaBrak akcyzy na pojazdy elektryczne.
Zwolnienie z specjalnego podatku środowiskowego dla pojazdów elektrycznych.
Program zachęt (raz w roku, ograniczone fundusze):
N1 (≤ 50 000 EUR):
do 5 000 EUR dla PHEV
do 9 000 EUR dla BEV lub FCEV
N2, N3, M2, M3:
maksymalnie 53 089 EUR na firmę dla BEV, PHEV lub FCEV
do 40% funduszy na pojazd
maksymalna kwota zależy od kategorii
Termin nabycia to 31 grudnia 2024 roku. Pojazd musi być utrzymywany przez dwa lata.
CyprZwolnienie dla pojazdów emitujących ≤ 120g CO2/km.
Minimalna stawka dla pojazdów emitujących ≤ 120g CO2/km.
Do 12 000 EUR na złomowanie i wymianę na pojazd emitujący < 50g CO2/km kosztujący ≤ 80 000 EUR.
Do 100 000 EUR dla e-autobusów i 20 000 EUR dla e-ciężarówek.
CzechyBEV, FCEV i PHEV emitujące ≤ 50g CO2/km są zwolnione z opłat rejestracyjnych (ze specjalną tablicą rejestracyjną).
BEV, FCEV i PHEV zwolnione z podatku drogowego.
Opłata drogowa:
BEV zwolnione
PHEV emitujące ≤ 50g CO2/km płacą 25%
Skrócony okres amortyzacji dla stacji ładowania z 10 do pięciu lat (wallboxy i samodzielne stacje ładowania).
Przyspieszona amortyzacja dla BEV i FCEV.
Zmniejszona opłata:
BEV: 0,25%
PHEV: 0,5% do końca 2025 roku
Zachęty do nabycia pojazdów o zerowej emisji i infrastruktury ładowania dla organów państwowych i samorządowych.
Gwarantowane zniżki na pożyczki na BEV i FCEV (N1 i N2 do 4,5 ton (t)) oraz stacje ładowania dla MŚP, z całkowitym budżetem 1,95 mld CZK.
Wsparcie Ministerstwa Transportu dla rozwoju publicznej infrastruktury ładowania i tankowania dla BEV i FCEV, z całkowitym budżetem 6 mld CZK.
Wsparcie Ministerstwa Środowiska dla rozwoju infrastruktury niepublicznej (gminy, budynki mieszkalne i domy).
DaniaPojazdy o zerowej emisji (maksymalnie 4 000 kg):
Płacą 40% podatku rejestracyjnego
Dodatkowe odliczenie podatku rejestracyjnego w wysokości 76 250 DKK
Odliczenie wartości opodatkowanej o 500 DKK na kWh pojemności baterii (maksymalnie 45 kWh)
Pojazdy niskoemisyjne emitujące < 50g CO2/km (maksymalna całkowita waga 4 000 kg):
60% podatku rejestracyjnego
Dodatkowe odliczenie podatku rejestracyjnego w wysokości 46 250 DKK
Odliczenie wartości opodatkowanej o 500 DKK
Podatki od własności są oparte na emisji CO2.
Pojazdy o zerowej emisji i pojazdy z emisją CO2 maksymalnie 58g/km płacą minimalną półroczną stawkę podatku w wysokości 390 DKK.
EstoniaNowe BEV i FCEV N1 (zakup i leasing):
5 000 EUR/pojazd dla osób fizycznych
4 000 EUR/pojazd dla osób prawnych
FinlandiaFurgonetki o zerowej emisji są zwolnione z podatków rejestracyjnych od 1 października 2021 roku.
2 000–6 000 EUR na furgonetki elektryczne i na ogniwa paliwowe (2022-24).
6 000−50 000 EUR na ciężarówki elektryczne i na ogniwa paliwowe (2022-24).
FrancjaRegiony zwolnione (całkowicie lub w 50%) dla pojazdów napędzanych alternatywnie (tj. elektrycznych, hybrydowych, CNG, LPG i E85).
BEV, FCEV i PHEV (z zasięgiem > 50 km) są zwolnione z malusa masowego.
Premia za nowy N1 (lub N2 ≤ 3,5t po odliczeniu wagi zwolnienia), BEV lub FCEV:
8 000 EUR dla gospodarstw domowych o niskich dochodach
5 000 EUR dla innych gospodarstw domowych
3 000 EUR dla podmiotów prawnych
Program złomowania dla używanych lub nowych BEV lub FCEV, w zależności od wagi:
Klasa N1 I: 4 000 EUR
Klasa N1 II: 6 000 EUR
Klasa N1 III lub N2 (z wagą zwolnienia): 8 000 EUR
Niemcy10-letnie zwolnienie dla BEV i FCEV zarejestrowanych do 31 grudnia 2025 roku. Zwolnienie jest przyznawane do 31 grudnia 2030 roku.
Zwolnienie z rocznego podatku drogowego dla pojazdów emitujących ≤ 95g CO2/km.
GrecjaBrak podatku rejestracyjnego dla furgonetek, ciężarówek i tirów z napędem elektrycznym.
30% zwrotu ceny netto (NRP) dla furgonetek elektrycznych (do 8 000 EUR), plus 1 000 EUR za złomowanie.
WęgryBrak zachęt
IrlandiaUlga 5 000 EUR dla BEV do 40 000 EUR. Ulga zmniejsza się powyżej 40 000 EUR i kończy na 50 000 EUR.
Minimalna stawka (120 EUR rocznie) dla BEV.
Obniżona stawka (140 EUR rocznie) dla PHEV ≤ 50g CO2/km.
Dla osób fizycznych w 2021 roku:
Do 5 000 EUR dla BEV
Do 5 000 EUR dla PHEV z ≤ 50g CO2/km i pełnym zasięgiem elektrycznym ≥ 50 km
Do 3 800 EUR dla furgonetek elektrycznych
WłochyBEV: Pięcioletnie zwolnienie od pierwszej rejestracji. Po tym okresie stosowana jest 75% stawka podatkowa dla pojazdów benzynowych.
HEV: Zastosowanie minimalnej stawki ryczałtowej (2,58 EUR/kW).
Niektóre regiony stosują zniżki na podatki od posiadania.
Dla pojazdów N1 i N2 (tylko dla MŚP):
BEV/FCEV:
0−1,49t: 2 200 EUR (bez złomowania); 4 000 EUR (ze złomowaniem Euro 0–4)
1,5−2,5t: 4 500 EUR (bez złomowania); 8 000 EUR (ze złomowaniem Euro 0–4)
2,51−3,49t: 10 000 EUR (bez złomowania); 12 000 EUR (ze złomowaniem Euro 0–4)
3,5−4,24t: 14 000 EUR (bez złomowania); 16 000 EUR (ze złomowaniem Euro 0–4)
4,25−7,2t: 16 000 EUR (bez złomowania); 18 000 EUR (ze złomowaniem Euro 0–4)
PHEV/HEV (ze złomowaniem Euro 0–4)
0−1,49t: 1 500 EUR
1,5−2,5t: 2 500 EUR
2,51−3,49t: 3 000 EUR
3,5−4,24t: 4 500 EUR
4,25−7,2t: 5 500 EUR
ŁotwaZwolnienie z opłaty rejestracyjnej dla BEV (tylko pierwsza rejestracja).
LitwaZwolnienie dla pojazdów elektrycznych (tylko pierwsza rejestracja).
LuksemburgTylko 50% podatku administracyjnego. Minimalna stawka 30 EUR/rok dla pojazdów o zerowej emisji.
BEV:
≤ 18 kWh: 8 000 EUR
18 kWh: 3 000 EUR
MaltaMinimalna stawka dla pojazdów emitujących ≤ 100g CO2/km.
Minimalna stawka dla pojazdów emitujących ≤ 100g CO2/km.
BEV dla osób fizycznych:
N1: 11 000 EUR za BEV
M2 i N2: 40% ceny sprzedaży, z limitem 70 000 EUR
BEV dla firm:
N1: do 20 000 EUR
M2 i N2: do 70 000 EUR
M3 i N3: do 400 000 EUR
Dodatkowe zachęty, jeśli są ustanowione i działają w określonych lokalizacjach
Dodatkowa dotacja na złomowanie pojazdu mającego ≥ 10 lat.
HolandiaProgram dotacji na zakup ciężarówek o zerowej emisji (AanZET) dla przedsiębiorców i organizacji non-profit na zakup/leasing nowej ciężarówki o zerowej emisji (dostępny od 26 marca do 24 maja 2024 roku). Całkowity budżet: 45 mln EUR (podlega zatwierdzeniu przez parlament).
Program dotacji (SEBA) dla przedsiębiorców na zakup/lease nowego pojazdu N1 lub N2 ważącego do 4 250 kg.
Odliczenie inwestycji ekologicznych (MIA) dla furgonetek elektrycznych na baterie i ogniwa paliwowe.
PolskaZwolnienie dla BEV i FCEV.
Zwolnienie dla PHEV do 2 000 cm3 do końca 2029 roku.
Amortyzacja:
do 225 000 PLN dla BEV i FCEV
do 150 000 PLN dla pojazdów emitujących 0−50g CO2/km
do 100 000 PLN dla pojazdów emitujących > 50g CO2/km
PortugaliaZwolnienie dla BEV. Firmy (ograniczone do pojazdów N1): 6 000 EUR na zakup nowego BEV.
RumuniaZwolnienie dla BEV.
SłowacjaOpłata rejestracyjna:
BEV: maksymalna opłata 33 EUR
PHEV: 50% zniżki
Podatek drogowy:
Zwolnienie dla BEV
50% dla PHEV
Przyspieszona amortyzacja dla BEV i PHEV z czterech do dwóch lat.
SłoweniaMinimalna dodatkowa stawka podatkowa (0,5%) dla BEV.
HiszpaniaZwolnienie z „specjalnego podatku” dla pojazdów emitujących ≤ 120g CO2/km.
Wyspy Kanaryjskie: zwolnienie z VAT dla pojazdów napędzanych alternatywnie (np. BEV, FCEV, PHEV, EREV i HEV) emitujących ≤ 110g CO2/km.
75% zniżki dla BEV w głównych miastach (np. Barcelona, Madryt, Walencja, Saragossa itp.).
Wczesna amortyzacja dla BEV, PHEV, FCEV i inwestycji w infrastrukturę.
Program zachęt (MOVES III) do 31 lipca 2024 roku:
Furgonetki: 7 000−9 000 EUR dla osób prywatnych, w zależności od złomowania
Dodatkowe 1 000 EUR od producentów pojazdów
Program zachęt (MOVES III) do 31 lipca 2024 roku:
Działalność gospodarcza, osoby prywatne, wspólnoty sąsiedzkie i administracja: 70% kosztów kwalifikowanych
Firmy i punkty ładowania publiczne (moc ≤ 50 kW): 35% kosztów kwalifikowanych dla dużych firm, 45% dla średnich firm i 55% dla małych firm
Firmy i punkty ładowania publiczne (moc > 50 kW): 30% kosztów kwalifikowanych
Kwota zwiększona, jeśli lokalizacja znajduje się w gminach liczących mniej niż 5 000 mieszkańców.
SzwecjaN1: Niska roczna stawka podatku drogowego (360 SEK) dla pojazdów o zerowej emisji i PHEV.
Elektryczne lekkie ciężarówki (≤ 3,5t): dla firm, gmin i regionów; do 50 000 SEK na ciężarówkę.
Środowiskowe ciężarówki (> 3,5t): dla firm, gmin i regionów; maksymalnie 20% ceny.
Wielkość tej premii klimatycznej jest obliczana na podstawie:
czy ciężarówka jest elektryczna i bezemisyjna, czy ekologicznie czysta (pojazd hybrydowy napędzany elektrycznością i odnawialnym paliwem) lub ciężarówka na gaz;
jakie są koszty kwalifikowane; oraz
kto jest beneficjentem.
Premia na elektryczne autobusy, na podstawie następujących kryteriów kwalifikowalności:
Organ transportu publicznego, gmina lub spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (uprawniona do zamówień na transport publiczny)
BEV, FCEV, PHEV lub inne odnawialne paliwo, z pojemnością ≥ 15 pasażerów
Pojazd zarejestrowany jako autobus klasy II lub III w rejestrze Szwedzkiej Agencji Transportu (autobusy klasy I, tj. autobusy miejskie, nie są kwalifikowane)
Operatorzy transportu publicznego i firmy kupujące autobus elektryczny mają różne poziomy wsparcia. Wielkość premii na elektryczne autobusy jest obliczana na podstawie poziomu emisji, kosztów kwalifikowanych i beneficjenta.
„Ladda bilen”: Szwedzka Agencja Ochrony Środowiska przyznaje dotacje na różne typy infrastruktury ładowania AC (mieszkańcy, pracownicy, firmy i organizacje).
Wsparcie od „Klimatklivet” na ładowanie DC dla własnych pojazdów firmowych.
IslandiaDla N1:
3 350 EUR/500 000 ISK za nowy BEV z ceną detaliczną < 67 000 EUR/10 mln ISK
2 700 EUR/400 000 ISK za używany BEV o wieku < jednego roku z ceną detaliczną < 67 000 EUR/10 mln ISK
Całkowita kwota przeznaczona na dotacje dla pojazdów o zerowej emisji (wszystkie kategorie) wynosi 50 250 000 EUR/7,5 mld ISK w 2024 roku
Specjalna dotacja jest stosowana dla infrastruktury pojazdów o zerowej emisji, statków i samolotów. Całkowita kwota przeznaczona wynosi 6 mln EUR/900 mln ISK.
Dodatkowe dotacje na podłączenie energii elektrycznej do większych pojazdów transportowych (M2 i M3) oraz sprzętu transportowego (zgodnie z ustawą o elektryczności, nr 65/2003).
NorwegiaOdliczenie podatkowe dla pojazdów emitujących < 84g CO2/km.
SzwajcariaPojazdy o wadze > 3,5t napędzane silnikiem elektrycznym są zwolnione z opłaty za pojazdy ciężkie uzależnionej od odległości (HVF).
Różne kantony/gminy przyczyniają się do kosztów instalacji elektromobilności.
Wielka BrytaniaMałe furgonetki:
35% zniżki (maksymalnie 2 500 GBP)
< 2 500 kg masy całkowitej pojazdu
< 50g/km emisji CO2 i zdolność do pokonania ≥ 96 km bez emisji
Duże furgonetki:
Maksymalnie 5 000 GBP
2 500–4 250 kg masy całkowitej pojazdu
< 50g/km emisji CO2 i zdolność do pokonania ≥ 96 km bez emisji
Ciężarówki:
20% zniżki (maksymalnie 16 000 GBP)
4 250–12 000 kg masy całkowitej
Emisja CO2 ≥ 50% mniejsza niż w przypadku równoważnego konwencjonalnego pojazdu Euro VI, przewożącego taką samą pojemność i zdolnego do pokonania ≥ 96 km bez emisji
Źródło: ACEA
Źródło: ACEA 
Spodobał się artykuł? Zostaw swój ślad