Elektryczna rewolucja 2024: Jak Europa wspiera pojazdy na prąd

Wiele krajów europejskich oferuje wsparcie fiskalne w celu stymulowania popytu na samochody elektryczne, jednak korzyści podatkowe i zachęty różnią się znacznie między sobą. Nowy raport na rok 2024, opublikowany przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), przedstawia kompleksowy przegląd korzyści podatkowych i zachęt dla pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania w 27 państwach członkowskich UE, a także w Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

Foto: Canva

Oferowane wsparcie fiskalne i zachęty mogą obejmować ulgi podatkowe, dotacje, zwolnienia z opłat rejestracyjnych oraz inne formy finansowego wsparcia, które mają na celu promowanie ekologicznego transportu. Analitycy ACEA zwracają uwagę, że pomimo istnienia różnic, ogólnym trendem w Europie jest dążenie do zwiększenia liczby pojazdów elektrycznych na drogach, co jest kluczowym elementem w walce ze zmianami klimatycznymi i redukcją emisji CO2.

Wszystkie państwa członkowskie UE oferują pewną formę korzyści podatkowych (przy nabyciu lub posiadaniu) dla pojazdów elektrycznych. Jednakże istnieje znaczna różnorodność i fragmentacja pomiędzy poszczególnymi krajami w zakresie tych programów.

Korzyści podatkowe dla samochodów służbowych z napędem elektrycznym są mniej powszechne, oferowane tylko przez 17 państw członkowskich.

W sześciu państwach członkowskich nie ma dostępnych zachęt do zakupu pojazdów elektrycznych. Są to: Belgia, Bułgaria, Dania, Finlandia, Łotwa, Słowacja.

Tylko pięć państw członkowskich oferuje zachęty dla infrastruktury ładowania.

Czytaj więcej – Analiza

Śmiertelne wypadki drogowe w UE: jest lepiej, ale nie jest dobrze

Prawie 20,5 tys. osób zginęło w 2023 roku w wypadkach drogowych na terenie Unii Europejskiej. To niewiele mniej w porównaniu do roku 2022 – wskazuje raport Komisji Europejskiej.

KrajKorzyści podatkowe i zachęty
AustriaZakup: Odliczenie VAT i zwolnienie dla samochodów pasażerskich i dostawczych z zerową emisją używanych do celów biznesowych (BEV i FCEV).
Własność: Zwolnienie z podatku od własności oraz podatku od zanieczyszczeń dla samochodów z zerową emisją.
Samochody służbowe: Zwolnienie z podatku od własności oraz podatku od zanieczyszczeń, 15% inwestycyjna ulga podatkowa.
Zakup (prywatny): Bonus do €5,000 dla samochodów z zasięgiem elektrycznym ≥60 km i ceną ≤€60,000.
Infrastruktura: Bonusy do €1,800 na infrastrukturę ładowania w budynkach mieszkalnych
BelgiaZakup: Minimalna stawka podatkowa (€61.50) dla BEV i FCEV w Brukseli i Walonii, zwolnienie w Flandrii.
Własność: Minimalne stawki roczne w Brukseli i Walonii (€85.27), zwolnienie w Flandrii.
Samochody służbowe: Korzyści podatkowe obejmują również samochody służbowe, maksymalna odliczalność (100%) dla samochodów z emisją ≤50g CO2/km.
Zakup: 6% VAT na zużycie energii elektrycznej.
Infrastruktura: Brak szczególnych zachęt
BułgariaZakup i własność: Zwolnienie z podatku dla pojazdów elektrycznych.
Infrastruktura: Brak szczególnych zachęt
ChorwacjaZakup: Brak akcyzy na pojazdy elektryczne, zwolnienie z podatku środowiskowego.
Infrastruktura: Program zachęt (raz w roku, ograniczone środki): €9,000 dla BEV, €5,000 dla PHEV. Pojazd musi być zatrzymany przez co najmniej dwa lata i kosztować ≤ €50,000
CyprZakup: Zwolnienie dla pojazdów emitujących ≤120g CO2/km.
Infrastruktura: Do €19,000 na zakup BEV i €1,000 na złomowanie używanego samochodu
CzechyZakup: BEV i FCEV emitujące ≤50g CO2/km są zwolnione z opłat rejestracyjnych.
Własność: BEV, PHEV i FCEV są zwolnione z podatku drogowego.
Samochody służbowe: Obniżona wartość opodatkowania dla BEV i PHEV.
Infrastruktura: Skrócony okres amortyzacji dla stacji ładowania pojazdów elektrycznych z 10 do 5 lat
DaniaZakup: Pojazdy z zerową emisją płacą 40% podatku rejestracyjnego, dodatkowe odliczenie DKK 165,500, odliczenie wartości podatkowej DKK 500 na kWh pojemności baterii (max 45 kWh).
Własność: Podatki oparte na emisji CO2, minimum DKK 390 półrocznie dla samochodów z zerową emisją.
Samochody służbowe: Wartość stacji ładowania dostarczonej wraz z samochodem służbowym (w miejscu zamieszkania pracownika) nie jest opodatkowana
EstoniaZakup: Nowe BEV i FCEV: €5,000 na pojazd dla osób fizycznych, €4,000 na pojazd dla osób prawnych.
Infrastruktura: Brak szczególnych zachęt
FinlandiaZakup: Zwolnienie z podatków rejestracyjnych dla samochodów pasażerskich z zerową emisją od października 2021 r.
Samochody służbowe: Odliczenie podatku dochodowego €170 miesięcznie dla BEV (2021-2025), €85 miesięcznie dla samochodów emitujących 1-100g CO2/km (2022-2025).
Infrastruktura: Zwolnienie z podatku dochodowego dla ładowania pojazdów elektrycznych w miejscu pracy (2021-2025)
FrancjaZakup: Regionalne zwolnienia podatkowe (całkowite lub 50%) dla pojazdów alternatywnie zasilanych.
Własność: Zwolnienie z komponentu podatkowego opartego na CO2 (’TVS’) dla pojazdów emitujących <60g CO2/km.
Samochody służbowe: Bonus do €7,000 dla BEV lub FCEV dla gospodarstw o niskich dochodach, €4,000 dla innych gospodarstw
NiemcyZakup: 10-letnie zwolnienie z podatku dla BEV i FCEV zarejestrowanych do 31 grudnia 2025 r.
Własność: Zwolnienie z rocznego podatku od pojazdów dla pojazdów emitujących ≤95g CO2/km.
Samochody służbowe: Obniżenie opodatkowanej kwoty dla BEV i PHEV (1-0.5% ceny katalogowej miesięcznie)
GrecjaZakup: 75% redukcja podatku rejestracyjnego (RT) dla PHEV emitujących do 50g/km, 50% redukcja dla HEV i PHEV emitujących ≥50g CO2/km.
Samochody służbowe: Zwolnienie z podatku od korzyści rzeczowych dla BEV i PHEV emitujących ≤50g CO2/km.
Infrastruktura: 30% zwrotu kosztów na BEV (max €8,000), dodatkowe €1,000 za złomowanie samochodu ≥10 lat
WęgryZakup i własność: Zwolnienie z podatku dla BEV i PHEV.
Samochody służbowe: Brak szczególnych zachęt.
Infrastruktura: Od 15 czerwca 2020 r. zachęty do zakupu samochodów elektrycznych: €7,350 dla pojazdów do €32,000, €1,500 dla pojazdów o wartości €32,000-44,000
IrlandiaZakup: Ulga €5,000 dla BEV do €40,000, zmniejszana stopniowo powyżej €40,000 i kończąca się przy €50,000.
Własność: Zwolnienie z podatku NOx dla BEV, minimalna stawka roczna (€120) dla BEV.
Samochody służbowe: 0% korzyści rzeczowych dla pierwszych €50,000 dla BEV.
Infrastruktura: Brak szczególnych zachęt
WłochyZakup: Pięcioletnie zwolnienie z podatku dla BEV od daty pierwszej rejestracji, następnie 75% redukcja podatku w porównaniu do równoważnych pojazdów benzynowych.
Własność: Zastosowanie minimalnej stawki ryczałtowej (€2.58/kW) dla HEV.
Samochody służbowe: Brak szczególnych zachęt.
Infrastruktura: Dotacja do 80% ceny zakupu i instalacji standardowej infrastruktury ładowania dla użytkowników domowych (max €1,500)
ŁotwaZakup: Zwolnienie z kosztów rejestracji dla BEV (tylko pierwsza rejestracja).
Własność: Zwolnienie z podatku dla samochodów emitujących ≤50g CO2/km, minimalna stawka (€10) dla BEV.
Infrastruktura: Brak szczególnych zachęt
LitwaZakup: Zwolnienie z podatku dla BEV (tylko pierwsza rejestracja).
Infrastruktura: Bonusy do €5,000 dla nowego BEV i €4,000 dla używanego BEV, dodatkowe €1,000 za złomowanie używanego samochodu z silnikiem diesla lub benzynowym
LuksemburgZakup: 50% podatku administracyjnego, minimalna stawka €30 rocznie dla pojazdów z zerową emisją.
Samochody służbowe: Miesięczny zysk w naturze: 0.5-1.8% w zależności od emisji CO2.
Infrastruktura: Dotacje do €8,000 dla BEV ≤18 kWh, €3,000 dla BEV >18 kWh, €2,500 dla PHEV ≤50g CO2/km
MaltaZakup i własność: Minimalna stawka podatkowa dla pojazdów emitujących ≤100g CO2/km.
Samochody służbowe: Brak szczególnych zachęt.
Infrastruktura: Do €11,000 dla BEV dla osób fizycznych, do €20,000 dla firm, dodatkowa dotacja na złomowanie pojazdu ≥10 lat
HolandiaZakup i własność: Zwolnienie dla samochodów z zerową emisją, minimalna stawka podatkowa (16%) dla samochodów z zerową emisją.
Samochody służbowe: Brak szczególnych zachęt.
Infrastruktura: Program dotacji (SEPP) na zakup/leasing małych lub kompaktowych BEV, nowe lub używane
PolskaZakup i własność: Zwolnienie z podatku dla BEV i FCEV, zwolnienie dla PHEV do 2,000cc do końca 2029 r.
Samochody służbowe: Odpisy amortyzacyjne do PLN 225,000 dla BEV i FCEV, do PLN 150,000 dla pojazdów emitujących 0-50g CO2/km.
Infrastruktura: Zachęty do zakupu od PLN 18,750 do PLN 27,000 dla BEV i FCEV o maksymalnej cenie PLN 225,000
PortugaliaZakup: Zwolnienie z podatku dla BEV, redukcja 75% dla PHEV jeśli zasięg w trybie elektrycznym ≥50 km i <50g CO2/km.
Własność: Zwolnienie z podatku dla BEV.
Samochody służbowe: Zwolnienie z podatku korporacyjnego dla BEV.
Infrastruktura: Odliczenie VAT 100% dla BEV ≤€62,500 + VAT, dla PHEV ≤€50,000 + VAT
RumuniaZakup: Zwolnienie z podatku dla BEV, program RABLA PLUS: bonus €2,500 dla PHEV (≤80g CO2/km), €5,000 dla BEV.
Infrastruktura: Brak szczególnych zachęt
SłowacjaZakup: Opłata rejestracyjna: maksymalnie €33 dla BEV, redukcja 50% dla PHEV.
Własność: Zwolnienie z podatku drogowego dla BEV, redukcja 50% dla PHEV.
Infrastruktura: Brak szczególnych zachęt
SłoweniaZakup: Minimalna dodatkowa stawka podatkowa (0.5%) dla BEV.
Infrastruktura: Program zachęt: do €4,500 dla BEV
HiszpaniaZakup: Zwolnienie z „podatku specjalnego” dla pojazdów emitujących ≤120g CO2/km.
Własność: Redukcja 75% podatku drogowego dla BEV w głównych miastach.
Samochody służbowe: Redukcja 30% wartości opodatkowanej dla BEV i PHEV ≤€40,000.
Infrastruktura: Program zachęt MOVES III: do €7,000 dla BEV i FCEV, do €5,000 dla PHEV
SzwecjaWłasność: Niska roczna opłata drogowa (SEK 360) dla pojazdów z zerową emisją i PHEV.
Samochody służbowe: Obniżenie wartości opodatkowanej dla prywatnego użytku samochodu służbowego: SEK 350,000 dla BEV i FCEV, SEK 140,000 dla PHEV.
Infrastruktura: 50% odliczenie podatku od kosztów pracy i materiałów (max SEK 50,000) dla gospodarstw domowych instalujących stację ładowania
IslandiaZakup: Zwolnienie z podatku importowego i VAT dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych (PHEV).
Własność: Brak podatku rocznego dla BEV, obniżone stawki dla PHEV.
Samochody służbowe: Brak szczególnych zachęt.
Infrastruktura: Dotacje na budowę infrastruktury ładowania, szczególnie w miejscach publicznych​
NorwegiaZakup: Zwolnienie z VAT dla nowych BEV, znaczne obniżki podatków rejestracyjnych.Własność: Brak rocznego podatku drogowego dla BEV, obniżone stawki dla PHEV.Samochody służbowe: Obniżenie wartości opodatkowanej dla prywatnego użytku samochodu służbowego (BEV).Infrastruktura: Dotacje na budowę stacji ładowania, szczególnie w rejonach wiejskich i mniej dostępnych
SzwajcariaZakup: Zwolnienie z podatku importowego i VAT dla pojazdów elektrycznych w niektórych kantonach.
Własność: Znaczne obniżki podatków drogowych dla BEV w niektórych kantonach.
Samochody służbowe: Brak szczególnych zachęt.
Infrastruktura: Dotacje na budowę infrastruktury ładowania w niektórych kantonach
Wielka BrytaniaZakup: Zwolnienie z podatku VAT dla samochodów elektrycznych (do pewnej wartości).
Własność: Zwolnienie z rocznego podatku drogowego dla BEV.
Samochody służbowe: Preferencyjne stawki opodatkowania dla samochodów służbowych BEV i PHEV.
Infrastruktura: Dotacje na budowę stacji ładowania, dofinansowanie do ładowarek domowych (do 75% kosztów instalacji) ​
Źródło: ACEA

Dostosowanie polityki fiskalnej do lokalnych potrzeb i warunków rynkowych jest niezbędne dla efektywnego promowania pojazdów elektrycznych. O ile niektóre kraje prowadzą intensywne działania wspierające ten sektor, inne pozostają w tyle, co wskazuje na potrzebę dalszej harmonizacji i wymiany najlepszych praktyk w całej Europie.

Źródło: ACEA 
Spodobał się artykuł? Zostaw swój ślad