Golf – najbardziej udany europejski samochód właśnie skończył 50 lat. Jego produkcja rozpoczęła się w fabryce w Wolfsburgu 29 marca 1974 roku. Tego dnia nikt w Volkswagenie nie miał pojęcia, że następca legendarnego Garbusa zostanie sprzedany w ponad 37 milionach egzemplarzy na całym świecie.

50 lat Golfa VW | Foto: Volkswagen
Historia Golfa pierwszej generacji zaczęła się jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku, gdy Volkswagen zdecydował, że wysłużonego Garbusa trzeba zastąpić nowoczesnym, niedużym samochodem. Auto miało mieć silnik umieszczony poprzecznie z przodu i przedni napęd. Tak narodził się Golf – jeden z najpopularniejszych samochodów wszech czasów.
Zaprojektowanie zupełnie nowego modelu jako następcy bestsellera, który przez 30 lat produkcji znalazł ponad 14 mln nabywców, było dużym wyzwaniem dla projektanta, który musiał być kimś więcej niż tylko stylistą. Za projekt auta odpowiadało studio Ital Design, a głównym stylistą był słynny Giorgetto Giugiaro, który stworzył ikonę, synonim prostoty i innowacyjnego wzornictwa. Co sprawia, że Golf jest tak wyjątkowy? Wyraźne linie, czysty design – nowy Volkswagen był rewolucyjnym osiągnięciem w 1974 roku.

50 lat Golfa VW | Foto: Volkswagen
Powodem, dla którego Golf odniósł taki sukces, było to, że wszystko było w nim po prostu w porządku! Stworzenie pięknego pojazdu jest łatwe, jeśli produkuje się ich tylko kilka. Ale jeśli chcesz zbudować ich tysiące, musisz zaprojektować samochód w taki sposób, aby był łatwy w montażu.
Giorgetto Giugiaro, włoski projektant Volkswagena Golfa
Pierwszy seryjnie produkowany Golf z nadwoziem hatchback w wersji 3- i 5-drzwiowej opuścił fabrykę Volkswagena w Wolfsburgu pod koniec marca 1974 roku. Oficjalna premiera auta miała miejsce dwa miesiące później. Szybko jednak okazało się, że zmiana Garbusa na Golfa była doskonałym pomysłem. Jeszcze w 1974 roku powstała wersja z kierownicą po prawej stronie, przeznaczona na rynek brytyjski, a rok później rozpoczął się eksport do Japonii.


Produkcja Golfa I | Foto: Volkswagen
Nowoczesna i bezpieczna koncepcja układu napędowego, duża elastyczność dzięki tylnej klapie i składanemu oparciu tylnej kanapy oraz design były tak przekonujące, że milionowy Golf I zjechał z linii montażowej w październiku 1976 roku. W tym samym roku zadebiutowała odmiana GTI, a od 1979 produkowany był Golf Cabriolet, który był przez pewien czas najlepiej sprzedającym się samochodem z otwartym nadwoziem na świecie.
Pierwsza generacja Golfa była efektem postępu technicznego i trendów motoryzacyjnych danej epoki. Początkowo auto było oferowane z dwoma silnikami do wyboru – 1,1 i 1,5 litra o mocy odpowiednio 50 i 70 KM. Później gama silników była systematycznie poszerzana i modernizowana. Pojawiły się jednostki 1,3 o mocy 60 KM, a także 1,5 i 1,6 o mocy 75 i 85 KM, a ukoronowaniem gamy silników dostępnych w Golfie pierwszej generacji była benzynowa jednostka 1,8 o mocy 112 KM, stosowana w odmianie GTI po modernizacji. W 1976 roku w ofercie znalazł się Golf z silnikiem wysokoprężnym – 1,5 50 KM, a cztery lata później zastąpiono go odmianą 1,6 54 KM. W 1982 roku zadebiutował Golf GTD, z turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 70 KM.


Produkcja Golfa I | Foto: Volkswagen
Gdy w 1976 roku w salonach pojawił się Golf GTI, literki GTI stały się swego rodzaju symbolem usportowionego samochodu kompaktowego. Auto miało pod maską 1,6-litrowy silnik o mocy 110 KM, który zapewniał lekkiemu Golfowi świetne osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 sekundy i maksymalną prędkość 182 km/h. Auto było produkowane wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem, a jego popularność zaskoczyła samych konstruktorów, którzy stworzyli ten usportowiony model. Przez siedem lat, do 1982 roku wyprodukowano niemal 462 tysiące egzemplarzy GTI, podczas gdy początkowo zakładano zaledwie 5 tysięcy. Liczba ta była nieprzypadkowa. Był to wymóg, aby auto mogło otrzymać homologację do motorsportu.
Golf GTI wyróżniał się nie tylko mocą. W pierwszym GTI zastosowano mającą dziś status kultowej gałkę zmiany biegów w kształcie piłki golfowej i tapicerkę w kratkę. Do wyposażenia należały także sportowa, trójramienna kierownica i obrotomierz. Z zewnątrz 110-konnego Golfa GTI można było rozpoznać m.in. po czarnych nakładkach na błotnikach, czarnym obramowaniu tylnej szyby i czerwonemu paskowi wokół osłony chłodnicy.
Od rozpoczęcia produkcji pół wieku temu, co 41 sekund każdego dnia bez przerwy, gdzieś na świecie zamawiany jest nowy Golf. Czyni to kompaktową ikonę najbardziej udanym europejskim samochodem i najlepiej sprzedającym się modelem Volkswagena wszechczasów.

Czytaj więcej – Analiza
W przededniu czerwcowych wyborów do Parlamentu Europejskiego – Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault oraz szef ACEA – przedstawił w obszernym liście do Europejczyków analizę obecnej sytuacji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. W piśmie zawarł również propozycje mające na celu przeciwdziałanie słabnięciu branży.
Po pierwsze, Golf jest samochodem bezklasowym. W Golfie każdy jest „dobrze ubrany”, a dzięki dobrze wyważonym właściwościom jest to prawdziwie wszechstronny samochód. Każdy, kto decyduje się na Golfa, zawsze podejmuje właściwą decyzję. Jednocześnie Golf nie jest nudny, co prowadzi nas do drugiego punktu. Jest uwielbiany przez międzynarodową społeczność fanów – jako lojalny towarzysz w codziennym życiu, jako pięknie odrestaurowany klasyk lub jako sportowy GTI. Po trzecie, Golf jest niezmienny w Volkswagenie od 50 lat, a jednocześnie jest niezwykle wszechstronny i napędza innowacje. Ale Golf to przede wszystkim niezliczona ilość ekscytujących historii. Jego 50. urodziny to właściwy moment, aby je opowiedzieć.
Thomas Schäfer, CEO Volkswagen Brand
Golf pierwszej generacji (1974-1983)

Golf I | Foto: Volkswagen
Następca Gabrusa. Pierwszy seryjnie produkowany Golf opuścił zakłady w Wolfsburgu w marcu 1974 roku. Oficjalna premiera rynkowa rozpoczęła się w maju 1974 roku. Beetle z silnikiem montowanym z tyłu i napędem na tylne koła, kształtowały markę Volkswagen przez dziesięciolecia. Wraz z pierwszym Golfem rozpoczęła się nowa era silnika z przodu i napędu na przednie koła. Na całym świecie sprzedano 6,9 mln egzemplarzy pierwszej generacji Golfa.
Golf drugiej generacji (1983-1991)

Golf II | Foto: Volkswagen
Pierwszy etap ewolucji. To właśnie na drugim Golfie pokolenie wyżu demograficznego, urodzone w latach sześćdziesiątych, uczyło się jeździć. Podczas gdy Golf pierwszej generacji stał się już ulubieńcem wszystkich instruktorów jazdy i uczących się kierowców, Golf drugiej generacji ostatecznie i niezatarcie wbił się w umysły tego pokolenia, które później zostało nawet nazwane jego imieniem w powieści niemieckiego pisarza Floriana Illiesa. To właśnie Golf II zdemokratyzował postęp za sprawą technologii takich jak katalizator, układ przeciwblokujący i pierwszy napęd na wszystkie koła w serii. Częścią tajemnicy sukcesu Golfa jest jednak fakt, że projektanci przenieśli DNA pierwszego Golfa do jego następcy, manifestując w ten sposób kulturę projektowania golfa na wieki. Po wyprodukowaniu 6,3 mln egzemplarzy, druga generacja Golfa dobiegła końca latem 1991 roku.
Golf trzeciej generacji (1991-1997)

Golf III | Foto: Volkswagen
Zwycięstwo bezpieczeństwa. Wraz z trzecią generacją Golfa z sierpnia 1991 roku Volkswagen zapoczątkował nową erę bezpieczeństwa. Z jednej strony Golf III był pierwszym modelem w serii, który od 1992 roku był dostępny z przednimi poduszkami powietrznymi, z drugiej strony duże postępy w dziedzinie projektowania nadwozia doprowadziły do znacznej poprawy charakterystyki zderzeniowej. Wiele innych kamieni milowych w serii modeli jest związanych z Golfem III: pierwszy sześciocylindrowy silnik (VR6), tempomat, pierwszy katalizator dla silników wysokoprężnych, pierwszy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i pierwsze boczne poduszki powietrzne. Trzecia generacja została zastąpiona w 1997 roku po wyprodukowaniu 4,8 mln egzemplarzy.
Golf 4-tej generacji (1997 – 2003)

Golf IV | Foto: Volkswagen
Ikona stylu. Golf IV jest uważany przez ekspertów w dziedzinie designu za ikonę stylu i przełomowy model serii. Również dlatego, że wypełnił lukę w stosunku do Golfa I z 1974 roku z całą jego wyrazistością i charakterystycznym dla serii designem słupka C. Wraz z Golfem IV Volkswagen ustanowił zupełnie nowy standard jakości w segmencie. Wprowadzony w Golfie system ESP stał się pierwszym standardem w Niemczech. W 2002 roku Volkswagen zaprezentował najbardziej sportowego Golfa do tej pory: 250 km/h R32, oryginalną wersję dzisiejszego Golfa R. W 2003 roku to właśnie ten Golf R32 był po raz pierwszy dostępny z dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG). W tym samym roku Golf IV opuścił linie produkcyjne na rzecz Golfa V po wyprodukowaniu 4,9 mln egzemplarzy.
Golf 5-tej generacji (2003 – 2008)

Golf V | Foto: Volkswagen
Granice klas zostały zniesione. Był to piąty Golf, którego komfort i dynamika pozostawiły w tyle wielu konkurentów z wyższej klasy średniej. To samo dotyczyło jakości. Jedną z wartości, która leży u podstaw stabilności spawanego laserowo nadwozia, był 35 % wzrost sztywności skrętnej odnotowany w 2003 roku, kiedy zadebiutował Golf V. Po raz pierwszy Golf był również dostępny z opcjonalnymi bocznymi poduszkami powietrznymi z tyłu – wraz z sześcioma standardowymi poduszkami powietrznymi (przednie, przednie boczne, poduszki powietrzne głowy) na pokładzie znajdowało się osiem ochronnych poduszek powietrznych. Ponadto Golf V punktował nowym czterowahaczowym zawieszeniem tylnym, nową 7-biegową skrzynią DSG, bi-ksenonowymi reflektorami, debiutem pierwszego turbodoładowanego silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem paliwa w Golfie GTI oraz pierwszym na świecie silnikiem dwulitrowym z turbodoładowaniem i doładowaniem. W momencie wprowadzenia Golfa VI w 2008 roku, wyprodukowano 3,4 mln egzemplarzy generacji V we wszystkich wersjach.
Golf szóstej generacji (2008-2012)

Golf VI | Foto: Volkswagen
Zaawansowana technologicznie klasa kompaktowa. W ciągu zaledwie czterech lat, do końca lipca 2012 roku zbudowano kolejne 3,6 mln Golfów na bazie szóstej generacji zaprezentowanej w 2008 roku. Również w dziedzinie bezpieczeństwa poczyniono ogromne postępy: nadwozie, które po raz kolejny zostało zespawane laserowo, było tak stabilne, że w teście zderzeniowym EuroNCAP uzyskało maksymalny wynik pięciu gwiazdek. Na pokładzie znalazła się także dodatkowa kolanowa poduszka powietrzna. Pod względem jakości wnętrze Golfa VI zostało uznane za przełomowe. Nowe systemy wspomagające, takie jak automatyczny system kontroli świateł drogowych „Light Assist”, „ParkAssist”, „Hill Start Assist” oraz technologie takie jak adaptacyjny system kontroli podwozia „DCC” sprawiły, że „Światowy Samochód Roku” 2009 był jak dotąd najbardziej zaawansowanym Golfem. Dostępne są również takie funkcje, jak system start-stop i tryb rekuperacji, dynamiczne światła doświetlające zakręty i tylne światła LED.
Golf siódmej generacji (2012-2019)

Golf VII | Foto: Volkswagen
Odwrócona spirala wagi. 4 września 2012 roku Volkswagen świętował w Berlinie światową premierę siódmego Golfa. Zaledwie dzień później w pierwszych krajach rozpoczęła się przedsprzedaż bestsellera, który do tej pory sprzedał się w ponad 29 mln egzemplarzy. Waga nowego Golfa została zredukowana nawet o 100 kg, co oznaczało zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 23% w porównaniu z poprzednikiem. Ponadto Volkswagen wprowadził na rynek Golfa z całą gamą nowych systemów wspomagających. Obejmowały one hamulec multikolizyjny, proaktywny system ochrony pasażerów, a także system automatycznej kontroli odległości „ACC” i system monitorowania otoczenia „Front Assist”, w tym funkcję awaryjnego hamowania w mieście. W 2014 roku wprowadzono nowego e-Golfa, dzięki któremu Volkswagen obrał kurs na erę mobilności elektrycznej. Fabryki opuściło około 6,3 mln egzemplarzy Golfa VII.
Golf ósmej generacji (2024)

Golf VIII | Foto: Volkswagen
Ponad 37 mln egzemplarzy w ciągu 50 lat uczyniło Golfa najbardziej utytułowanym modelem Volkswagena wszech czasów. Aby uczcić tę ważną rocznicę, wprowadzono nowy etap ewolucji tego bestsellera. We wnętrzu udoskonalonego Golfa wyróżnia się nowy system informacyjno-rozrywkowy z wolnostojącym wyświetlaczem. Nowością jest także inteligentny asystent głosowy IDA z integracją ChatGPT. Nowy Park Assist Pro umożliwia zdalne parkowanie za pomocą smartfona, wpisując się w ten inteligentny obraz. Nowe napędy hybrydowe plug-in oferują dodatkową moc i zasięg elektryczny wynoszący około 100 km. GTI również stał się jeszcze mocniejszy. Golf generacji 2024 jest rozpoznawalny dzięki nowo zaprojektowanemu przodowi z nowymi reflektorami LED. Po raz pierwszy opcjonalnie dostępna jest również podświetlana plakietka Volkswagena na przednim grillu.
