Rok 2023 w Unii Europejskiej stał pod znakiem dynamicznego wzrostu rynku nowych samochodów dostawczych. Sprzedaż zwiększyła się o 14,6%, osiągając poziom niemal 1,5 mln sprzedanych aut. Liderami tego wzrostu okazały się Włochy i Hiszpania, które zaimponowały wzrostem o ponad 22%. Kluczowe rynki UE, w tym Niemcy i Francja, wykazały także zwiększoną sprzedaży pojazdów komercyjnych, potwierdzając silną dynamikę sektora w różnych kategoriach pojazdów.

Foto: Canva
W 2023 roku sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE napędzana była dobrymi wynikami na kluczowych rynkach – informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. Rok do roku odnotowano wzrost sprzedaży o 14,6% do prawie 1,5 mln sztuk. Liderem były Włochy z imponującym wzrostem o 22,7%, Hiszpania wzrost o 22%, Niemcy +12,1% i Francja +8,9%.
Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE wzrosła o 16,3% do 346 986 sztuk. Tym razem na czele stawki znalazły się Niemcy ze sprzedażą 94 820 sztuk, co oznacza znaczny wzrost o 24,4%. Inne główne rynki UE odnotowały dwucyfrowy wzrost, w tym Hiszpania o 22,3%, Włochy o 11,4% i Francja o 11,3%.
Rejestracje nowych autobusów w UE wzrosły o 19,4% w porównaniu do 2022 roku, osiągając sprzedaż na poziomie 32 593 sztuk. Patrząc na główne rynki UE, Włochy i Hiszpania odnotowały godny uwagi wzrost o 56,2%. Pierwszy i drugi co do wielkości unijny rynek autobusowy – Niemcy i Francja, wzrosły odpowiednio o 12,5% i zaledwie 4,1%.


Źródło: ACEA
Samochody dostawcze
W 2023 roku silniki Diesla nadal dominowały w nowo rejestrowanych w UE samochodach dostawczych z 1,2 milionami jednostek, co oznacza wzrost o 10,4% w porównaniu z 2022 rokiem. Ich udział w unijnym rynku zmniejszył się ubiegłym roku o 3,1 p.p. do 82,6%. Jednocześnie na popularności zyskują samochody z „wtyczką”, przyczyniając się do stopniowej zmiany dynamiki rynku. Sprzedaż elektrycznych samochodów dostawczych wzrosła o 56,8% w 2023 roku, osiągając 7,4% udziału w rynku, a to oznacza wzrost o 2 p.p. Zmiana ta była spowodowana znacznymi wzrostami na kluczowych rynkach, w tym w Holandii +110,4%, Hiszpanii +100,3% i Francji +76,3%.

Czytaj więcej – Analiza
Jakie napędy preferowali Europejczycy w 2023 roku?
W UE w ubiegłym roku najczęściej rejestrowano nowe auta wyposażone w silniki benzynowe, których udział w rynku wynosi 35,3%. Osobowe elektryki wywalczyły dla siebie 14,6% rynku – podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów.
Samochody ciężarowe
W 2023 roku olej napędowy nadal dominował na rynku samochodów ciężarowych, stanowiąc 95,7% nowych rejestracji samochodów ciężarowych. W UE odnotowano wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym o 15,4%, napędzany znaczną ekspansją na kluczowych rynkach, w tym w Niemczech +23,5%, Hiszpanii +21,8% i we Włoszech +12,3%. W tym samym czasie rejestracje nowych elektrycznych samochodów ciężarowych odnotowały imponujący wzrost o 234,1%, osiągając 5 279 sztuk. Holandia +889,7% i Niemcy +169,8% okazały się głównymi motorami tego niezwykłego wzrostu, przyczyniając się łącznie do ponad 60% całej sprzedaży elektrycznych ciężarówek w UE. Elektryczne ciężarówki stanowią obecnie 1,5% rynku, co stanowi znaczny postęp w porównaniu z 0,8% w 2022 roku.
Autobusy
Liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE w 2023 roku wzrosła o 39,1% do 5 166 sztuk, zdobywając 15,9% udziału w rynku. Hiszpania była liderem z imponującym wzrostem o 269,7%, a następnie – Włochy +253,4% i Niemcy +29,3%. Autobusy hybrydowe (HEV) odnotowały również okazały wzrost o 115,1%. Wskutek tego prawie podwoił udział napędów hybrydowych w rynku – z 7,1% do 12,8% w porównaniu z 2022 rokiem. Do tego wyniku przyczynił się znaczący wzrost na trzech największych rynkach – we Francji +221,3%, Hiszpanii +172,4% i Niemczech +37,5%. Pomimo rosnącej popularności autobusów z napędem alternatywnym, olej napędowy utrzymuje największy udział na poziomie 62,3%, choć spadł on z 66,9% w 2022 roku.